Zoek in Rijksstudio
Poppenhuis van Petronella Oortman
anoniem, ca. 1686 - ca. 1710, meubilair, BK-NM-1010
De kast van dit poppenhuis is een kunstwerk op zich. Hij is gefineerd met schildpad en tin. De initialen van de eigenaars - Petronella Oortman en haar man, de Amsterdamse lakenkoopman Johannes Brandt - zijn op de zijkanten van de kast ingelegd. Bijzonder is dat alle huishoudelijke voorwerpen zijn…
Te zien in zaal 2.20
Schuttersmaaltijd ter viering van…
Bartholomeus van der Helst, 1648, schilderij, SK-C-2
Schutters vormden de gewapende macht van de stad. Zij waren vrijwilligers. In Amsterdam had elk stadsdeel een eigen schutterij met een eigen verenigingsgebouw. In de 17de eeuw werden die gebouwen groter en mooier. De interieurs werden versierd met groepsportretten van de leden. In 1648 legde Van der…
Te zien in zaal 2.8
De ontmoeting van Joachim en Anna
Meester van Joachim en Anna, Meester van Joachim en Anna, ca. 1470, beeldhouwwerk, BK-NM-88
Joachim en Anna waren lang kinderloos. Totdat Anna’s gebed werd verhoord en zij op wonderbaarlijke wijze in verwachting bleek van Maria. In hun blijdschap om dit nieuws omhelzen zij elkaar teder. Ooit maakte dit intieme en haast tijdloze beeld deel uit van een groot altaar, gewijd aan het leven van…
Te zien in zaal 0.1
De kindermoord in Bethlehem
Cornelis Cornelisz. van Haarlem, 1590, schilderij, SK-A-128
The New Testament relates that Judea’s King Herod was aghast when he heard the prophecy of a child born in Bethlehem who would become king of the Jews. To forestall this, he ordered all the baby boys under two to be killed. The artist has portrayed the massacre as a wild nightmare of naked men,…
Te zien in zaal 2.1
Stilleven met asperges
Adriaen Coorte, 1697, schilderij, SK-A-2099
Coorte vervaardigde vooral kleine stilleventjes met een intiem karakter. Door hun eenvoudige onderwerpen - asperges of besjes – staken zijn schilderijtjes scherp af tegen de grote pronkstillevens die in de mode waren. Daarop ging het juist om de overdaad aan kostbare spullen en etenswaren, terwijl…
Te zien in zaal 2.24
Madonna van nederigheid
Fra Angelico, ca. 1440, schilderij, SK-A-3011
As a Dominican monk, artist Fra Angelico was able to avoid the strict rules of the Florentine guilds. That allowed him to develop his own personal style: remarkably realistic, with big forms and a rather sweet quality derived from the older painting traditions of Siena and Florence.
Te zien in zaal 0.2
Het Frederiksplein te Amsterdam…
Otto Eerelman, 1898 - 1900, schilderij, SK-A-1849
Riviergezicht bij maanlicht
Aert van der Neer, ca. 1650 - ca. 1655, schilderij, SK-A-3245
Te zien in zaal 2.6
Zelfportret
Jan Havicksz. Steen, ca. 1670, schilderij, SK-A-383
Te zien in de Eregalerij