Zoek in Rijksstudio
De dans om het gouden kalf
Lucas van Leyden, ca. 1530, schilderij, SK-A-3841
In een doorlopend landschap plaatste Lucas van Leyden het Bijbelverhaal over de Israëlieten die ontrouw waren aan God omdat zij een gouden beeld van een kalf aanbaden. Het drieluik waarschuwt tegen ongeloof en zedeloos gedrag. Wellicht hangt de keuze voor dit zeldzame thema samen met het opkomende…
Te zien in zaal 0.6
Het zieke kind
Gabriël Metsu, ca. 1664 - ca. 1666, schilderij, SK-A-3059
Bezorgd kijkt de moeder naar haar dochtertje, dat lusteloos op schoot hangt. Metsu verbeeldde een bijzonder onderwerp, want afbeeldingen van zieke kinderen kwamen in de 17de eeuw nauwelijks voor. Misschien wilde hij met de moeder de christelijke naastenliefde, ‘Caritas’, weergeven. Het…
Portret van Don Ramón Satué
Francisco de Goya, 1823, schilderij, SK-A-2963
Goya dankt zijn faam aan zijn portretten van het Spaanse hof en zijn eigenaardige prentenkunst. Hij was al 76 jaar oud toen hij dit krachtige portret schilderde. Don Ramón was rechter bij het hoogste gerechtshof van CastiÏië. Door de ontspannen houding en open kraag maakt het portret een informele…
Te zien in zaal 1.13
Haarlemse ontvangstkamer 1794
Abraham van der Hart, ca. 1793 - ca. 1795, interieuronderdeel, BK-15613
De inrichting van deze kamer is afkomstig uit het huis van de koopman en kunstverzamelaar Willem Philip Kops, aan de Nieuwe Gracht 74 in Haarlem. Deze kamer werd waarschijnlijk gebruikt voor avondontvangsten. Hij is op het stucplafond na nog geheel intact. Abraham van der Hart, de stadsarchitect…
Te zien in zaal 1.7
Vierkante man
Karel Appel, 1951, schilderij, SK-A-5002
Deze figuur past maar ternauwernood op het vierkante doek. Hij loenst een beetje met zijn rode en groene ogen en zijn blauwe mond staat wijd open. Zijn hoofd is veel te groot, zijn lichaam is veel te klein en zijn armen en benen zijn veel te kort, maar met zijn woest gekleurde lichaam en forse…
Te zien in zaal 3.3
Madonna van nederigheid
Fra Angelico, ca. 1440, schilderij, SK-A-3011
As a Dominican monk, artist Fra Angelico was able to avoid the strict rules of the Florentine guilds. That allowed him to develop his own personal style: remarkably realistic, with big forms and a rather sweet quality derived from the older painting traditions of Siena and Florence.
Te zien in zaal 0.2
Kabinet
Pierre Gole (mogelijk), ca. 1645 - ca. 1650, meubilair, BK-16117
Te zien in zaal 2.23
De aanbidding van de koningen
Geertgen tot Sint Jans, ca. 1480 - ca. 1485, schilderij, SK-A-2150
Te zien in zaal 0.1
Portret van Maria de' Medici…
Frans Pourbus (II) (atelier van), ca. 1610, schilderij, SK-A-870