Atlas

Artus Quellinus (I), ca. 1656, beeldhouwwerk, BK-AM-51-7

Schets van een mannenfiguur, staande met gespreide armen (die grotendeels verloren gingen) op het linkerbeen en met het rechter gebogen; het gebaarde hoofd, dat met een krans van bladeren is omgeven, rust op de borst. Hij draagt een in elkaar gedraaide, naar links afzakkende lendendoek, welke naar…

Het oordeel van Junius Brutus

Artus Quellinus (I), 1651, beeldhouwwerk, BK-AM-51-21

In het midden op de voorgrond knielt driekwart naar links gekeerd Brutus' jongste zoon met de handen op de rug in afwachting van de bijlslag, die de achter hem staande beul hem zal toebrengen. Deze, geheel naakt en met de rug driekwart naar de beschouwer, houdt de bijl met beide handen boven het…

Model voor het praalgraf van…

Rombout Verhulst, 1654, schets, BK-NM-4352

De schets, een opstaand reliëf, heeft in het midden een voetstuk, waarop een grote urn met deksel. Hier overheen hangen slingers van laurierbladeren, waaraan met linten een kwast en twee gekroonde wapenschilden hangen, elk door een naast het voetstuk staande, naakte knaap vastgehouden. In de…

Treurende en gevangen kariatiden:…

Artus Quellinus (I), ca. 1650, beeld, BK-AM-51-24-A-1

'Gevangen vrouw', de Boete voorstellend, met de handen op de rug. Het dubbelgeslagen kleed is voor de schoot samengeknoopt.

Gerechtigheid

Artus Quellinus (I), ca. 1656, beeldhouwwerk, BK-AM-51-5

Schets van een vrouwenfiguur met het hoofd iets naar links gewend, staande op het linkerbeen en met het rechter gebogen. In de rechterhand houdt zij de greep van een scepter; de linkeronderarm steekt naar voren voor het vasthouden van een weegschaal. Op het golvende haar, dat van voren is gescheiden…

Caritas romana

Artus Quellinus (I), ca. 1652, beeld, BK-AM-51-11

Caritas Romana, groep bestaande uit Cimon en Pero en twee medegevangenen. De drie mannen met geboeide polsen op de rug zittend op een verhoging, terwijl Pero, die haar oude vader de rechterborst reikt, op een knie voor hem knielt. Zij draagt over een lang gewaad een overkleed, dat boven de…

De vier werelddelen brengen…

Artus Quellinus (I), ca. 1655, beeldhouwwerk, BK-AM-51-3

In het midden zit op de rand van het koggeschip de Amsterdamse stedenmaagd getooit met de Mercuriushoed. Zij heeft beide armen uitgespreid, de handel aldus beschermend, verzinnebeeld door de vier werelddelen, die hun waren aanbieden. Zij heeft de voeten op de aardbol, waarnaast de stroomgoden IJ en…

Maquette van een Javaanse marktstal

anoniem, ca. 1830 - ca. 1860, model, NG-2009-134

Model van een Javaanse marktstal, in de originele behuizing. De scène speelt zich af rondom twee langgerekte marktgebouwen, opgetrokken uit pilaren (pendopo's, typerend voor de Javaanse architectuur, echter deze zijn voorzien van Hollandse pannendaken). Aan de achterzijde van de twee gebouwen…

De Amsterdamse Stedenmaagd en…

Artus Quellinus (I), ca. 1656, beeldhouwwerk, BK-AM-51-1-F

Een triton op een dolfijn en blazend op een kinkhoorn.

Willem I, prins van Oranje, op zijn…

Hendrik de Keyser (I), 1613 - 1614, beeld, BK-AM-37

Model voor de ligfiguur van het praalgraf in de Nieuwe Kerk te Delft. De prins ligt geheel gekleed met hoofd en schouders op twee grote kussens; hij heeft de ogen gesloten. De armen liggen slap langs zijn lichaam, de geschoeide voeten rusten tegen de rug van zijn hond. Hij draagt een slaapmuts,…