Model van een wagen

's Lands Werf Amsterdam (mogelijk), ca. 1797 - ca. 1801, demonstratiemodel, NG-MC-73

Model van een wagen op vier wielen. De voorste twee wielen kunnen draaien. De wagen heeft geen vloer, maar wel een braadspil voor en achter; van de windbomen ontbreken er een aantal.

Model van een kettingstopper

anoniem, ca. 1833, demonstratiemodel, NG-MC-620

Model van een kettingstopper tussen twee dekken, bestaande uit een glijbaan voor de ketting op een klos en doorlopend door het bakboord kluisgat, en een zware duivelsklauw hangend aan een klos aan de scheepswand. Een houten ketting met namaakgewicht is aan het model toegevoegd. Schaal 1:10…

Model van een artilleriekraan

anoniem, ca. 1800 - ca. 1830, demonstratiemodel, NG-MC-42

Zeer fraai constructiemodel van een kraan, in zijn geheel draaiend om een verticale as. Het takel, op de windas van de tredmolen bevestigd, loopt via een tussenschijf naar een schijf in de top, naar beneden door een takelblok met een loden gewicht, en terug naar de top.

Model van een schipdeur

anoniem, anoniem, naar Antoine Groignard, ca. 1800, demonstratiemodel, NG-MC-5

Spantmodel van een schipdeur met dubbele kiel, incompleet. Aan de ene zijde is de schipdeur geheel afgewerkt, de andere kant is open. Drie dekken, en in de lengte in twee compartimenten ingedeeld. Twee kleine spuigaten onder aan de gesloten zijde, de afsluiters ontbreken. Er zijn uitsparingen voor…

Model van een dekknie

anoniem, ca. 1812, demonstratiemodel, NG-MC-111

Demonteerbaar model van een samengestelde dekknie, incompleet. Het bestaat uit vijf delen: wandstuk en dekdrager zijn aan elkaar verbonden door een zwaluwstaartverbinding, in de hoek verstevigd door een hoekdeel met twee zwaluwstaartverbindingen; aan beide zijden een ingelegde ijzeren krommer (één…

Model van een drijvend droogdok

's Lands Werf Amsterdam (mogelijk), naar anoniem, ca. 1802 - ca. 1815, demonstratiemodel, NG-MC-6

Model van een drijvend droogdok, op een grondplank. Het bestaat uit vijf delen, die aan elkaar verbonden zijn. Elk deel is een rechthoekige bak of ponton met op ieder eind een toren. Bovenop iedere toren zijn vier pompen aangebracht, die de ponton leeg moeten pompen. De vijf delen zijn aan elkaar…

Model van een scheepskombuis

anoniem, anoniem, ca. 1799 - ca. 1820, demonstratiemodel, NG-MC-573

Model van een scheepskombuis op grondplank. Het is een lage rechthoekige kast met een verhoogde rookkast in het midden over de gehele lengte, waarop de schoorsteen staat. Met kleine pootjes is het geheel op dek gebout. De twee kanten aan iedere zijde van de rookkast zijn identiek op de kookplaten…

Model van een linieschip van 74…

anoniem, ca. 1797 - ca. 1800, scheepsmodel, NG-MC-504

Constructiemodel of de romp van een linieschip van 74 stukken in de touwen op een helling, volgens de Franse methode van tewaterlating. De huid is aan bakboord onder het barkhout en aan stuurboord boven het barkhout weggelaten; aan stuurboord kan op drie plaatsen een stuk huid met spanten worden…

Model van een mallejan

's Lands Werf Amsterdam (mogelijk), 1797 - 1801, demonstratiemodel, NG-MC-74

Model van een wagen met twee wielen zonder vloer, uitgerust met een lier. De lier bestaat uit een schroef-zonder-eind die het tandwiel van een windas aandrijft. De schacht van de schroef loopt door het frame van voor, waar de zwengel zit, naar achter. Voor en achter op het frame zit een houten…

Model van een droogdok

anoniem, naar Antoine Groignard, ca. 1778, demonstratiemodel, NG-MC-4

Blokmodel van een droogdok. Het heeft een rechthoekig bassin aan de landzijde. In het bassin werd water uit het dok gepompt, dat onderlangs terug kon worden gesluisd om het vollopen van het dok te versnellen. De ingang van het dok wordt afgesloten met een schipdeur met dubbele kiel; hiervoor zijn…