De ontmoeting van Joachim en Anna

Meester van Joachim en Anna, ca. 1470, beeldhouwwerk, BK-NM-88

Op een grondje staan Joachim en Anna als gesloten groep iets schuin tegenover elkaar; Joachim met het linkerbeen naar voren, het bovenlichaam naar haar toegewend, Anna rustend op het linkerbeen en het rechter even terzijde. Hij heeft beide armen om Anna's schouders geslagen voor een omhelzing, zij…

Zelfportret

Giambologna, ca. 1600, buste, BK-15116

Giambologna heeft zichzelf geportretteerd met baard en snor, gedeeltelijk kaalhoofdig; het hoofd is iets naar rechts gewend. Hij draagt een wambuis met ronde knopen en een geplooide kraag. Hierover heen een naar links dichtgeslagen mantel met plat liggende kraag; op zijn borst de pauselijke…

Christus, afdalend in het…

anoniem, anoniem (verworpen toeschrijving), ca. 1440, beeldhouwwerk, BK-1962-33

Christus met de tekenen van zijn lijden, driekwart naar rechts, neigt met het bovenlichaam iets naar voren. Hij staat op het rechterbeen en met het linker gebogen op de omgevallen deur van het Voorgeborchte, waaronder een padvormige duivel verpletterd wordt. Hij heeft de linkerhand uitgestrekt naar…

Maria, Jozef en drie engelen

Adriaen van Wesel, ca. 1475 - ca. 1477, beeldhouwwerk, BK-NM-11713

Maria ligt geknield, heeft de handen gevouwen en kijkt omlaag (in de richting van het Kind). Zij draagt een gewaad met geboorde ronde hals en een van het hoofd afgegleden mantel, die het haar nog gedeeltelijk bedekt.

Borstbeeld van een man

Hendrik de Keyser (I), 1606, beeld, BK-NM-4191

Het hoofd, iets naar rechts gewend, vertoont baardje en knevel, vrij kort geknipt haar en een ietwat vlezige neus. Over een kledingstuk, dat bij de hals tevoorschijn komt, draagt hij een met knoopjes gesloten wambuis, dat een opstaand kraagje heeft met inkepingen. Onder de schouderkleppen met daarop…

Dorothea

Meester van Koudewater, ca. 1470, beeldhouwwerk, BK-NM-1213

Zij staat op een hoog, rechthoekig geprofileerd voetstuk en kijkt ingetogen voor zich. In haar rechterhand houdt zij een boek rechtop, in haar linker haar attribuut, een hengselmandje (met rozen). Op het golvende haar, dat over de schouders afhangt, een krans van bloemen. Het van voren geplooide…

Halfmodel van een kanonneerboot van…

anoniem, 1806, scheepsmodel, NG-MC-422

Gepolychromeerd mallenmodel (stuurboord) van een driemaster. De huid boven het barkhout is gesloten, zes geschutpoorten op één dek. Gewrongen spiegel, hol wulf, gesloten hek, geen zijgalerij; roer met vierkante roerkoning. Zeeg naar beide einden oplopend, één barkhout. Platbodem met drie…

Appliek, veelkleurig beschilderd…

anoniem, ca. 1750 - ca. 1800, applique, BK-NM-12400-141

Appliek van veelkleurig beschilderde faïence. De lijst is voluutvormig in relief. Op de appliek is een landschap geschilderd waarin een zittende man en twee staande vrouwen.

Prediking van Johannes de Doper

anoniem, ca. 1530 - ca. 1540, beeldhouwwerk, BK-NM-6076

Voor een rotsachtig, begroeid landschap staat Johannes met beide armen geleund op een balustrade, gevormd uit een horizontaal liggende stam, tussen twee bomen geplaatst. Zijn blik gaat naar links in de richting van een aan zijn voeten zittende, naar het midden toegekeerde vrouw. Deze houdt met haar…

Model van een polakker

anoniem, ca. 1815 - ca. 1850, scheepsmodel, NG-MC-674

Gepolychromeerd, getuigd spantmodel van een driemaster. Het model heeft drie dekken waarvan delen verwijderd kunnen worden: onderdek, hoofddek en campanje boven de kajuit. Het schegbeeld is vervangen door een vergulde knop, aan weerszijden van de scheg een gouden slang. Gewrongen spiegel, hol wulf,…