Zoek in Rijksstudio
De welvoorziene keuken
Joachim Bueckelaer, 1566, schilderij, SK-A-1451
Niet de overdadige uitstalling van groente, fruit, vlees, gevogelte en vaatwerk die deze keukenmeiden ons hier voorhouden is het hoofdthema van het schilderij. Dat is het bezoek van Jezus bij Maria en Martha, onopvallend afgebeeld in de achtergrond. In de tegenstelling tussen voor- en achtergrond…
Te zien in zaal 0.6
Portretten van Giuliano en…
Piero di Cosimo, 1482 - 1485, schilderij, SK-C-1368
Op dit tweeluik is de vooraanstaande Florentijnse architect Giuliano da Sangallo geportretteerd met zijn pas overleden vader Francesco, die architect en musicus was. Het zijn vroege voorbeelden van portretten waarin het beroep van de afgebeelden centraal staat. Pen en passer duiden op de bouwkunst,…
Te zien in zaal 0.5
Interieur van de Sint-Odulphuskerk…
Pieter Jansz. Saenredam, 1649, schilderij, SK-C-217
De katholieke Sint-Odulphuskerk was in het begin van de Opstand tegen het Spaanse gezag in protestantse handen overgegaan. In de kerk vindt een kerkdienst plaats. De kerkgangers luisteren naar de predikant rechts in de preekstoel. De preek is in de protestantse eredienst het belangrijkste onderdeel…
Te zien in zaal 2.14
De zeven werken van barmhartigheid
Meester van Alkmaar, 1504, schilderij, SK-A-2815
Een Hollandse stad vormt het decor voor een beeldverhaal dat laat zien hoe een goed christen hulpbehoevende mensen moet helpen. Christus staat in bijna elk tafereel tussen de toeschouwers. De scènes geven een indruk van de stedelijke samenleving omstreeks 1500. Tijdens de Beeldenstorm van 1566,…
Te zien in zaal 0.4
Portret van Gerard Andriesz Bicker
Bartholomeus van der Helst, ca. 1642, schilderij, SK-A-147
Bartholomeus van der Helst portretteerde vader en zoon Bicker. Het verschil tussen de twee generaties is opvallend. De vader is in stemmig zwart gekleed en draagt een ouderwetse molensteenkraag. Zoon Gerard - hier ongeveer twintig jaar oud - is kleurig en opzichtig uitgedost, met een platte kraag en…
Te zien in zaal 2.18
Madonna van nederigheid
Fra Angelico, ca. 1440, schilderij, SK-A-3011
As a Dominican monk, artist Fra Angelico was able to avoid the strict rules of the Florentine guilds. That allowed him to develop his own personal style: remarkably realistic, with big forms and a rather sweet quality derived from the older painting traditions of Siena and Florence.
Te zien in zaal 0.2
De hongerende bevolking na de…
Otto van Veen, 1574 - 1629, schilderij, SK-A-3911
De Waag en de kraan aan het Spaarne…
Gerrit Berckheyde, 1660 - 1698, schilderij, SK-A-35
Interieur van een protestantse,…
Emanuel de Witte, 1669, schilderij, SK-A-4054