Guanyin

anoniem, ca. 1100 - ca. 1200, beeldhouwwerk, AK-MAK-84

De boeddhistische godheid Guanyin, redder van mensen in nood, is afgebeeld tijdens het mediteren, zittend op een rots. Volgens de legende werd hij ooit in deze houding aangetroffen, mediterend op de weerspiegeling van de maan in het water, in het boeddhisme een symbool van illusie en…

Te zien in Aziatisch Paviljoen, zaal 2

Kinderen der zee

Jozef Israëls, 1872, schilderij, SK-A-2382

Deze lieflijke scène bevat een boodschap. De visserskinderen met hun armoedige kleding en schamele speelgoed geven ons een beeld van hun toekomst. De oudste jongen torst de last van het gezin op zijn schouders en het bootje staat voor het zware leven op zee. Jozef Israëls schilderde dit thema voor…

Te zien in zaal 1.18

Zelfportret

Johan Gregor van der Schardt, ca. 1573 - ca. 1580, buste, BK-2000-17

Om dit kleine borstbeeld – het is de helft van de ware grootte – te maken, moest de beeldhouwer allerlei kunstgrepen met spiegels verrichten. Van der Schardt heeft zichzelf niet recht van voren weergegeven, maar hij wendt zijn blik van de beschouwer af, alsof hij deze niet wil zien. Het naakte…

Te zien in zaal 2.3

Kast van een schutterij

anoniem, ca. 1520 - ca. 1530, meubilair, BK-KOG-656

In deze kast werden de kostbaarheden, zoals drinkbekers en gildeketens, van een schutterij bewaard. De keizerskroon en de lelie op de voorpanelen zijn een eerbetoon aan de vorst: keizer Karel V. Door de rijke decoratie en goede staat wordt het in gotische stijl gemaakte kastje beschouwd als een…

Te zien in zaal 0.4

Blauwe ara

Meissener Porzellan Manufaktur, 1731, figuur, BK-17496

Begin 18de eeuw ontdekten Duitse wetenschappers de samenstelling van Chinees porselein. Keurvorst August de Sterke was zó enthousiast over dit harde, doorschijnend witte materiaal dat hij zijn Japanisches Palais in Dresden vulde met porseleinen objecten. Voor de grote zaal liet hij in de jaren ‘30…

Een molen aan een poldervaart,…

Paul Joseph Constantin Gabriël, ca. 1889, schilderij, SK-A-1505

‘Ons land is gekleurd-sappig-vet. (...) ik herhaal het, ons land is niet grijs zelfs niet bij grijs weer, de duinen zijn ook niet grijs’, schreef Constant Gabriël in een brief. In tegenstelling tot veel schilders van de Haagse School schilderde hij graag een mooie zomerdag. Op dit schilderij staan…

Te zien in zaal 1.18

Bloempiramide

De Metaale Pot (toegeschreven aan), naar Lambertus van Eenhoorn, ca. 1692 - ca. 1700, bloempiramide, BK-2004-4-A

In de 17de eeuw werden voorname interieurs opgefleurd met geurige boeketten in indrukwekkende vazen, een nieuw fenomeen. Hiervoor werden speciale houders voor snijbloemen ontwikkeld. In Delft ontstond een obeliskvormig model, bestaand uit op elkaar gestapelde losse waterreservoirs van faience. Deze…

Te zien in zaal 2.22

Bloempiramide

De Metaale Pot (toegeschreven aan), naar Lambertus van Eenhoorn, ca. 1692 - ca. 1700, bloempiramide, BK-2004-4-B

In de 17de eeuw werden voorname interieurs opgefleurd met geurige boeketten in indrukwekkende vazen, een nieuw fenomeen. Hiervoor werden speciale houders voor snijbloemen ontwikkeld. In Delft ontstond een obeliskvormig model, bestaand uit op elkaar gestapelde losse waterreservoirs van faience. Deze…

Twee tempelwachters

anoniem, ca. 1300 - ca. 1400, beeldhouwwerk, AK-RAK-2007-1-A

Te zien in Aziatisch Paviljoen, zaal 2

Schoorsteen met reliëf van Paris en…

Jan Baptist Xavery, 1739, schouw, BK-1995-3

De schoorsteen is gemaakt voor de grote zaal in het huis Rapenburg 48 te Leiden, dat werd bewoond door Diederik baron van Leyden. Xavery maakte ook een marmeren reliëf voor boven de deuren, en ontwierp vermoedelijk het decoratieve beeldhouwwerk van het plafond. Daarin bevond zich een grote…

Te zien in zaal 1.2