Pottenbakkersbeker in geel en groen

anoniem, ca. 1775 - ca. 1850, beker, BK-NM-2140

Pottenbakkersbeker van loodglazuuraardewerk, met een deksel. De beker is geel met groen gekleurd. Op de beker is een vrouwenfiguur geschilderd (?).

Pot

anoniem, ca. 1400 - ca. 1600, pot, BK-NM-1700

Pot van steengoedachtig aardewerk, met een tuit.

Fragment van twee aan elkaar…

anoniem, ca. 1640 - ca. 1660, weefsel, BK-NM-3707-B

Fragment van twee aan elkaar genaaide delen met zich herhalend patroon van gestileerd blad aan steel.

Fragment van rode zijde

anoniem, ca. 1620 - ca. 1640, zijdesatijn, BK-NM-3713-A

Fragment van rode zijde met zich herhalend patroon van grote bloemen.

Fragment van twee aan elkaar…

anoniem, ca. 1690 - ca. 1710, zijdedamast, BK-NM-3782

Fragment van twee aan elkaar gezette stukken rode zijde met patroon van vaasvorm met granaatappels (?) omgeven door weelderige bloem- en bladranken.

Heilige Euphemia

Johann Sadeler (I), naar Maerten de Vos, 1583 - 1587, prent, RP-P-1966-135

De H. Euphemia, zittend, iets naar rechts gekeerd, het hoofd naar links. Ze leest een boek. In haar linkerhand een speer. Op de achtergrond wordt ze met kokende olie overgoten. De tiende prent van een zeventiendelige serie met vrouwelijke heiligen.

Heilige Lucia

Johann Sadeler (I), naar Maerten de Vos, 1583 - 1587, prent, RP-P-1966-147

De H. Lucia, knielend naar links. Ze leest een boek. Op de grond voor haar een dolk en een boek waarop haar twee ogen liggen. Op de achtergrond rechts wordt ze met kokende olie overgoten. De dertiende prent van een zeventiendelige serie met vrouwelijke heiligen.

Allegorie op oorlog

Johann Sadeler (I), naar Jost Amman, 1579 - 1595, prent, RP-P-OB-7501

De prent bestaat uit drie aparte voorstellingen. Op de achtergrond staat een stad in brand en aanschouwt een heerser zijn legertroepen. Op het middenplan wordt een boerderij geplunderd, het vee gedood en de waterputten geledigd. Op de voorgrond bewaken een hond en een haan een kar met roversbuit in…

Graflegging van Christus

Johannes Sadeler (II), naar Aegidius Sadeler, Federico Barocci, 1615, prent, RP-P-OB-7594

Christus wordt in een graftombe gelegd. Op de voorgrond rechts zit de geknielde Maria Magdalena. Links liggen enkele passiewerktuigen van Christus (hamer, tang, spijkers, doornenkroon). Op de achtergrond de kruisberg.