Model van het linieschip Neptunus…

Rijkswerf Rotterdam, 1837 - 1842, scheepsmodel, NG-MC-508

Spantmodel van de romp, in de lengte doorgesneden. Het model is van volledige beschieting voorzien en buitengewoon gedetailleerd. Zesenzeventig kanons en carronaden zijn bewaard gebleven; het model heeft zesennegentig geschutpoorten verdeeld over drie dekken. Vijf niveau's: koebrug met plaatselijk…

Model van een scheprad

D. van den Bosch, 1835, demonstratiemodel, NG-MC-539

Model van een scheprad (bakboord) met acht bewegende borden. De as loopt door tot de buitenzijde van het wiel; de borden, ieder van een eigen as voorzien, ontlenen hun beweging via spaken aan een excentriek om de as tegen de scheepswand. Het model wordt bewogen met een zwengel. Schaal 1:10…

Model van een schroeflichttoestel

Nederlandsche Stoomboot Maatschappij Fijenoord, ca. 1857, demonstratiemodel, NG-MC-565

Model van een schroefkoker tussen achtersteven en roersteven, met een deel van de kiel en de achterapostelen. Het schroeflichttoestel bestaat uit een los frame met een schroef, dat in de koker op en neer gehesen kan worden aan een touw, dat loopt over een schijf boven in de schroefkoker en een…

Model van een gaffelkanonneerboot

anoniem, 1835, scheepsmodel, NG-MC-673

Getuigd spantmodel van een eenmast platbodem kanonneerboot; het model kan in twee lagen uiteengenomen worden. Ronde boeg en achterschip, een poort en valpoorten in de boeg, twee in het achterschip en twee in de zijden achter; een kanon op draaislede in de boeg, twee carronades achter, vier…

Model van een reddingstoestel voor…

Rijkswerf Rotterdam, 1832, demonstratiemodel, NG-MC-847-1

Twee identieke modellen van reddingtoestellen voor reddingsoperaties bij schipbreuk op een strand, incompleet. Ieder der toestellen bestaat uit twee met balken aan elkaar gekoppelde tweewielige waterkarren; deze karren zijn negentig graden om hun as gedraaid, zodat de disselbomen recht naar boven…

Log

I. Thyssen, ca. 1860, instrument, NG-MC-1011-1

Mechanisch log bestaande uit een heklog in een kastje en twee logvinnen, waarvan er een met een loglijn aan de keerzijde het heklog bevestigd moet worden; de tweede logvin dient als reserve. De logvinnen zijn cylindrische drijvers met drie schroefvormige vleugels, die het heklog in de richting van…

Komfoor, rond, met krul- en…

Johannes Verloove, 1774, komfoor, BK-15687

Komfoor van zilver op drie voetjes van hout, en met een gedraaide houten steel.

Halfmodel van een poon

anoniem, ca. 1798, scheepsmodel, NG-MC-464

Gepolychromeerd mallenmodel (stuurboord) van een eenmaster. Rond achterschip, breed roer met versierde roerkop en helmstok over dek. De zeeg loopt naar beide uiteinden op, barkhout doorlopend op voor- en achtersteven. Rondspant.

Model van een enkelriems sloep van…

Rijkswerf Rotterdam, ca. 1819, scheepsmodel, NG-MC-522

Spantmodel met rondhout op een standaard. Overnaadse enkelriems sloep, gepiekt rondspant met bijna vlakke zeeg en platte spiegel; een voorplecht, vijf doften en spoorstokken en een open kajuit met zijdoften en zettebord. De voorsteven is gekoperd. Eenvoudig roer; de messing helmstok is gebogen om om…

Model van een ontkoppeling voor…

Rijkswerf Rotterdam, 1844, demonstratiemodel, NG-MC-546

Model van de ontkoppeling van de krukas van een scheprad, op een grondplank. De krukpen past in een gleuf in de kruk, waar hij wordt vastgehouden tussen twee klemstukken. Deze kunnen verwijderd worden, waardoor de krukpen ontkoppeld is en bij iedere slag van de kruk daarna vrij door de gleuf heen…