Zoek in Rijksstudio
Roemer met een gedicht op…
anoniem, 1619, roemer, BK-1983-15
Anna Roemers Visscher graveerde een van haar eigen gedichten in een wijnglas, een geschenk voor Constantijn Huygens. De woorden bevatten een klacht en een aansporing: haar pen is opgedroogd, haar hersens verroest. Ze vraagt Huygens voor haar wat water van de Helicon – de woonplaats van de Muzen – te…
Te zien in zaal 2.8
Klok en kruithoorn
anoniem, ca. 1590 - ca. 1596, uurwerk, NG-NM-7687
In 1596 overwinterden Willem Barentsz, Jacob van Heemskerck en vijftien anderen in een zelfgebouwd huis op het eiland Nova Zembla voor de Russische kust. Opgesloten in het huis tijdens de poolnacht hadden de mannen geen besef van dag en nacht. Een klok aan de muur gaf de tijd aan, tot deze op 3…
Te zien in zaal 2.9
Zelfportret
Johan Gregor van der Schardt, ca. 1573 - ca. 1580, buste, BK-2000-17
Om dit kleine borstbeeld – het is de helft van de ware grootte – te maken, moest de beeldhouwer allerlei kunstgrepen met spiegels verrichten. Van der Schardt heeft zichzelf niet recht van voren weergegeven, maar hij wendt zijn blik van de beschouwer af, alsof hij deze niet wil zien. Het naakte…
Te zien in zaal 2.3
Kist met negen flessen
anoniem, ca. 1680 - ca. 1700, kist, NG-444
Het kistje is waarschijnlijk gemaakt in Batavia (Jakarta). De flesjes komen uit Japan. Ze konden worden gevuld met kostbare specerijoliën voor de bereiding van voedsel, parfum en medicijnen. VOC-gezanten deden kistjes zoals deze cadeau aan belangrijke Aziatische relaties.
Te zien in zaal 2.9
Blauwe ara
Meissener Porzellan Manufaktur, 1731, figuur, BK-17496
Begin 18de eeuw ontdekten Duitse wetenschappers de samenstelling van Chinees porselein. Keurvorst August de Sterke was zó enthousiast over dit harde, doorschijnend witte materiaal dat hij zijn Japanisches Palais in Dresden vulde met porseleinen objecten. Voor de grote zaal liet hij in de jaren ‘30…
Te zien in zaal 1.4
Kast
Herman Doomer, ca. 1635 - ca. 1645, meubilair, BK-1975-81
In de nalatenschap van de Amsterdamse meubelmaker Herman Doomer bevond zich een kostbare ‘groote ebbekas met parlemoer ingeleydt’. Waarschijnlijk gaat het daarbij om dit meubel, dat helemaal is belijmd met ebbenhout en versierd met inlegwerk van paarlemoer. Met de schuin uitstekende hoeken en…
Te zien in zaal 2.8
Kast van een schutterij
anoniem, ca. 1520 - ca. 1530, meubilair, BK-KOG-656
In deze kast werden de kostbaarheden, zoals drinkbekers en gildeketens, van een schutterij bewaard. De keizerskroon en de lelie op de voorpanelen zijn een eerbetoon aan de vorst: keizer Karel V. Door de rijke decoratie en goede staat wordt het in gotische stijl gemaakte kastje beschouwd als een…
Te zien in zaal 0.4
Portretten van Giuliano en…
Piero di Cosimo, 1482 - 1485, schilderij, SK-C-1368
Op dit tweeluik is de vooraanstaande Florentijnse architect Giuliano da Sangallo geportretteerd met zijn pas overleden vader Francesco, die architect en musicus was. Het zijn vroege voorbeelden van portretten waarin het beroep van de afgebeelden centraal staat. Pen en passer duiden op de bouwkunst,…
Te zien in zaal 0.5
De Nachtwacht
Rembrandt van Rijn, 1642, schilderij, SK-C-5
Rembrandts beroemdste en grootste doek werd gemaakt voor de Kloveniersdoelen. Dit was een van de verenigingsgebouwen van de Amsterdamse schutterij, de burgerwacht van de stad. Rembrandt was de eerste die op een groepsportret de figuren in actie weergaf. De kapitein, in het zwart, geeft zijn…
Te zien in de Nachtwachtzaal
Interieur van de Sint-Odulphuskerk…
Pieter Jansz. Saenredam, 1649, schilderij, SK-C-217
De katholieke Sint-Odulphuskerk was in het begin van de Opstand tegen het Spaanse gezag in protestantse handen overgegaan. In de kerk vindt een kerkdienst plaats. De kerkgangers luisteren naar de predikant rechts in de preekstoel. De preek is in de protestantse eredienst het belangrijkste onderdeel…
Te zien in zaal 2.14