Zoek in Rijksstudio
Shiva Nataraja
anoniem, ca. 1100 - ca. 1200, beeldhouwwerk, AK-MAK-187
Shiva in zijn gedaante als Nataraja (Koning der Dans), omringd door een vlammenkrans en afgebeeld in de anandatandava-houding, is tegelijkertijd de schepper en de vernietiger van de wereld. Onder zijn voet ligt een dwergje: het symbool van de onwetendheid. Rijk versierde bronzen beelden van hindoe…
Te zien in Aziatisch Paviljoen, zaal 1
De bodhisattva Manjushri
anoniem, ca. 800 - ca. 900, beeldhouwwerk, AK-MAK-240
In China werd Manjushri vereerd als een van de eerste pleitbezorgers van het boeddhisme. Op Java wordt hij uitgebeeld als jonge man met over zijn borst gekruiste banden met juwelen. Deze Manjushri maakte met zijn handen waarschijnlijk het gebaar van het draaien aan het rad van de leer: dit…
Te zien in Aziatisch Paviljoen, zaal 1
Guanyin
anoniem, ca. 1100 - ca. 1200, beeldhouwwerk, AK-MAK-84
De boeddhistische godheid Guanyin, redder van mensen in nood, is afgebeeld tijdens het mediteren, zittend op een rots. Volgens de legende werd hij ooit in deze houding aangetroffen, mediterend op de weerspiegeling van de maan in het water, in het boeddhisme een symbool van illusie en…
Te zien in Aziatisch Paviljoen, zaal 2
Zittende Amor
Étienne-Maurice Falconet, 1757, beeldhouwwerk, BK-1963-101
Te zien in zaal 1.9
Portret van Andries de Graeff
Artus Quellinus (I), 1661, buste, BK-18305
De familie De Graeff behoorde tot de elite van koopliedenfamilies die het in Amsterdam voor het zeggen hadden. Andries was er, evenals zijn vader en zijn broer, burgemeester. De Antwerpse beeldhouwer Quellinus - naar Amsterdam gehaald voor het beeldhouwwerk van het nieuwe stadhuis - maakte een…
Te zien in zaal 2.18
Portret van Michiel de Ruyter
Rombout Verhulst, in of na 1677 - in of voor 1681, beeldhouwwerk, BK-NM-13150
Admiraal De Ruyter raakte in 1676 zwaar gewond in een zeeslag tegen de Fransen in de Middellandse Zee. Hij bezweek aan zijn verwondingen en werd begraven op een prominente plaats in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Dit portret was een model voor het graf.
Te zien in zaal 2.15
Stilleven met vergulde bokaal
Willem Claesz. Heda, 1635, schilderij, SK-A-4830
Willem Heda schilderde veertig jaar lang uitsluitend stillevens. Zijn werk onderscheidt zich van stillevens van tijdgenoten: de kleuren zijn zachter, koeler en harmonieuzer. Een heldergele citroenschil vormt het enige kleuraccent. Met dit werk toont Heda zich een meester in het weergeven van…
Te zien in de Eregalerij
De welvoorziene keuken
Joachim Bueckelaer, 1566, schilderij, SK-A-1451
Niet de overdadige uitstalling van groente, fruit, vlees, gevogelte en vaatwerk die deze keukenmeiden ons hier voorhouden is het hoofdthema van het schilderij. Dat is het bezoek van Jezus bij Maria en Martha, onopvallend afgebeeld in de achtergrond. In de tegenstelling tussen voor- en achtergrond…
Te zien in zaal 0.6
Een molen aan een poldervaart,…
Paul Joseph Constantin Gabriël, ca. 1889, schilderij, SK-A-1505
‘Ons land is gekleurd-sappig-vet. (...) ik herhaal het, ons land is niet grijs zelfs niet bij grijs weer, de duinen zijn ook niet grijs’, schreef Constant Gabriël in een brief. In tegenstelling tot veel schilders van de Haagse School schilderde hij graag een mooie zomerdag. Op dit schilderij staan…
Te zien in zaal 1.18
De dans om het gouden kalf
Lucas van Leyden, ca. 1530, schilderij, SK-A-3841
In een doorlopend landschap plaatste Lucas van Leyden het Bijbelverhaal over de Israëlieten die ontrouw waren aan God omdat zij een gouden beeld van een kalf aanbaden. Het drieluik waarschuwt tegen ongeloof en zedeloos gedrag. Wellicht hangt de keuze voor dit zeldzame thema samen met het opkomende…
Te zien in zaal 0.6