Blauwe ara

Meissener Porzellan Manufaktur, 1731, figuur, BK-17496

Begin 18de eeuw ontdekten Duitse wetenschappers de samenstelling van Chinees porselein. Keurvorst August de Sterke was zó enthousiast over dit harde, doorschijnend witte materiaal dat hij zijn Japanisches Palais in Dresden vulde met porseleinen objecten. Voor de grote zaal liet hij in de jaren ‘30…

Te zien in zaal 1.4

Pleurants van het praalgraf van…

Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33

Zelfportret

Johan Gregor van der Schardt, ca. 1573 - ca. 1580, buste, BK-2000-17

Om dit kleine borstbeeld – het is de helft van de ware grootte – te maken, moest de beeldhouwer allerlei kunstgrepen met spiegels verrichten. Van der Schardt heeft zichzelf niet recht van voren weergegeven, maar hij wendt zijn blik van de beschouwer af, alsof hij deze niet wil zien. Het naakte…

Te zien in zaal 2.3

Roemer met een gedicht op…

anoniem, 1619, roemer, BK-1983-15

Anna Roemers Visscher graveerde een van haar eigen gedichten in een wijnglas, een geschenk voor Constantijn Huygens. De woorden bevatten een klacht en een aansporing: haar pen is opgedroogd, haar hersens verroest. Ze vraagt Huygens voor haar wat water van de Helicon – de woonplaats van de Muzen – te…

Te zien in zaal 2.8

Klok en kruithoorn

anoniem, ca. 1590 - ca. 1596, uurwerk, NG-NM-7687

In 1596 overwinterden Willem Barentsz, Jacob van Heemskerck en vijftien anderen in een zelfgebouwd huis op het eiland Nova Zembla voor de Russische kust. Opgesloten in het huis tijdens de poolnacht hadden de mannen geen besef van dag en nacht. Een klok aan de muur gaf de tijd aan, tot deze op 3…

Te zien in zaal 2.9

Poppenhuis van Petronella Oortman

anoniem, ca. 1686 - ca. 1710, meubilair, BK-NM-1010

De kast van dit poppenhuis is een kunstwerk op zich. Hij is gefineerd met schildpad en tin. De initialen van de eigenaars - Petronella Oortman en haar man, de Amsterdamse lakenkoopman Johannes Brandt - zijn op de zijkanten van de kast ingelegd. Bijzonder is dat alle huishoudelijke voorwerpen zijn…

Te zien in zaal 2.20

Kist met negen flessen

anoniem, ca. 1680 - ca. 1700, kist, NG-444

Het kistje is waarschijnlijk gemaakt in Batavia (Jakarta). De flesjes komen uit Japan. Ze konden worden gevuld met kostbare specerijoliën voor de bereiding van voedsel, parfum en medicijnen. VOC-gezanten deden kistjes zoals deze cadeau aan belangrijke Aziatische relaties.

Te zien in zaal 2.9

Bureau

Abraham Roentgen, ca. 1758 - ca. 1760, schrijfmeubel, BK-16676

Het bureau heeft een groot aantal verborgen vakken en laden en herbergt zelfs een uitklapbare knielbank. Het is gemaakt voor Johann Philipp von Walderdorff, aartsbisschop en keurvorst van Trier, en is bovenin versierd met diens portret en wapen. Het bureau is het rijkste pronkstuk dat ooit is…

Te zien in zaal 1.9

De bodhisattva Manjushri

anoniem, ca. 800 - ca. 900, beeldhouwwerk, AK-MAK-240

In China werd Manjushri vereerd als een van de eerste pleitbezorgers van het boeddhisme. Op Java wordt hij uitgebeeld als jonge man met over zijn borst gekruiste banden met juwelen. Deze Manjushri maakte met zijn handen waarschijnlijk het gebaar van het draaien aan het rad van de leer: dit…

Te zien in Aziatisch Paviljoen, zaal 1

Zelfportret

Rembrandt van Rijn, ca. 1628, schilderij, SK-A-4691

Onervaren als hij was, schuwde de jonge Rembrandt het experiment niet. In dit vroege zelfportret liet hij het licht langs zijn rechterwang schampen. De rest van het gezicht is in schaduwen gehuld. Het duurt even voordat de beschouwer beseft dat de kunstenaar hem scherp aankijkt. Met de achterkant…

Te zien in zaal 2.8