Portret van Andries de Graeff

Artus Quellinus (I), 1661, buste, BK-18305

De familie De Graeff behoorde tot de elite van koopliedenfamilies die het in Amsterdam voor het zeggen hadden. Andries was er, evenals zijn vader en zijn broer, burgemeester. De Antwerpse beeldhouwer Quellinus - naar Amsterdam gehaald voor het beeldhouwwerk van het nieuwe stadhuis - maakte een…

Te zien in zaal 2.18

Tien pleurants van het praalgraf…

Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-B

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Te zien in zaal 0.4

De ontmoeting van Joachim en Anna

Meester van Joachim en Anna, Meester van Joachim en Anna, ca. 1470, beeldhouwwerk, BK-NM-88

Joachim en Anna waren lang kinderloos. Totdat Anna’s gebed werd verhoord en zij op wonderbaarlijke wijze in verwachting bleek van Maria. In hun blijdschap om dit nieuws omhelzen zij elkaar teder. Ooit maakte dit intieme en haast tijdloze beeld deel uit van een groot altaar, gewijd aan het leven van…

Te zien in zaal 0.1

De zielenvisserij

Adriaen Pietersz. van de Venne, 1614, schilderij, SK-A-447

Op de rivier vissen protestanten (links) en katholieken (rechts) naar aanhangers. Dat de strijd tussen katholieken en protestanten ook een politieke machtsstrijd was, blijkt uit de aanwezigheid van de machthebbers op beide oevers. Links: stadhouder prins Maurits en zijn broer Frederik Hendrik met…

Te zien in zaal 2.5

Het melkmeisje

Johannes Vermeer, ca. 1660, schilderij, SK-A-2344

Geconcentreerd schenkt een keukenmeid melk uit een kan. De voorstelling is heel verstild. Alleen het straaltje melk lijkt te bewegen. Van een alledaags onderwerp en een eenvoudige compositie wist Vermeer een indringend schilderij te maken. Vooral in de weergave van het licht onderscheidt Vermeer…

Te zien in de Eregalerij

Stilleven met bloemen

Hans Bollongier, 1639, schilderij, SK-A-799

Dit uitbundige boeket oogt natuurlijk, maar tulpen, anemonen, rozen en anjers bloeien in de natuur niet gelijktijdig. Bollongier stelde er echter een uitgebalanceerde compositie mee samen. Het stilleven is geschilderd kort na de beurscrash in 1637, toen menigeen failliet ging door de speculatie in…

Tien pleurants van het praalgraf…

Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-F

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Te zien in zaal 0.4

Tien pleurants van het praalgraf…

Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-G

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Te zien in zaal 0.4

Blauwe ara

Meissener Porzellan Manufaktur, 1731, figuur, BK-17496

Begin 18de eeuw ontdekten Duitse wetenschappers de samenstelling van Chinees porselein. Keurvorst August de Sterke was zó enthousiast over dit harde, doorschijnend witte materiaal dat hij zijn Japanisches Palais in Dresden vulde met porseleinen objecten. Voor de grote zaal liet hij in de jaren ‘30…

Zelfportret

Johan Gregor van der Schardt, ca. 1573 - ca. 1580, buste, BK-2000-17

Om dit kleine borstbeeld – het is de helft van de ware grootte – te maken, moest de beeldhouwer allerlei kunstgrepen met spiegels verrichten. Van der Schardt heeft zichzelf niet recht van voren weergegeven, maar hij wendt zijn blik van de beschouwer af, alsof hij deze niet wil zien. Het naakte…

Te zien in zaal 2.3