Eadweard Muybridge

Uit de serie 10 dingen over...

Voor het eerste bleek de fotocamera het menselijk oog te kunnen overtreffen en een onmisbaar instrument te zijn om de wereld om ons heen waar te nemen en weer te geven. Lees er hier meer over.

Biografie Muybridge

Eadweard Muybridge (1830-1904) was een Brits-Amerikaanse fotograaf. Hij is bekend geworden en gebleven met zijn bewegingsstudies van mensen en dieren. Hij breidde zijn experiment uit tot een mega-project waarin hij ongeveer 28.000 opnamen maakte.

Galopperend volbloedpaard (Bouquet) Galopperend volbloedpaard (Bouquet)

In opdracht van

Muybridge begon in 1872 met het fotograferen van paarden. Dit was in opdracht van een eigenaar van renpaarden uit Californië. Zijn doel was om te achterhalen of een paard in galop helemaal loskomt van de grond. Het antwoord was ja!

Galopperend volbloedpaard (Bouquet), Eadweard Muybridge, 1887

Waar

Opvallend is dat Muybridge dieren en mensen op verschillende plekken fotografeerde maar bijna alle paarden op een racebaan in Philadelphia heeft gefotografeerd. In tegenstelling tot wilde dieren die in de dierentuin werden gefotografeerd.

Galopperend volbloedpaard (Bouquet) Galopperend volbloedpaard (Bouquet)

Verschillende snelheden

Muybridge heeft 95 platen van paarden gemaakt. Deze zijn gemaakt met een onderscheid in verschillende snelheden: draf en galop. Ook moest Muybridge soms moeite doen de beweging te volgen. Sommige dieren bewogen heel kalmpjes en andere dieren denderen voorbij.

Galopperend volbloedpaard (Bouquet), Eadweard Muybridge, 1887

Galopperend volbloedpaard (Bouquet) Galopperend volbloedpaard (Bouquet)

Het moment dat een camera meer kan dan oog

Een paard in galop gaat zo snel dat ons oog niet kan zien hoe die beweging er precies uitziet. Als hij in 1878 zijn eerste foto’s publiceert is er een moment dat de fotocamera meer blijkt te kunnen dan het menselijk oog. Het bleek dat de paardengalop altijd verkeerd is afgebeeld door kunstenaars.

Galopperend volbloedpaard (Bouquet), Eadweard Muybridge, 1887

Voorloper van de film

Muybridges foto’s worden gezien als de voorlopers van de film. Door alle foto’s achter elkaar te zetten lijkt de vloeiende beweging voor het menselijk brein het net een film. Film moest toen nog uitgevonden worden .

Uitgave

Muybridge publiceerde het resultaat onder de titel Animal Locomotion. De uitgave bevatte 781 platen met ieder 9 of meer foto’s van paarden, olifanten en andere dieren. Het grootste deel van de foto’s bracht allerlei bewegingen van mensen in beeld .

Vier Amsterdamse instellingen

Vanuit vier Amsterdamse instellingen was er meteen interesse in de platen van Muybridge. Zo heeft de Rijksakademie in Amsterdam bijna 100 stuks aangekocht. Ook de Universiteit van Amsterdam, Artis en het Rijksmuseum kochten een aantal platen .

Kosten

Een complete set van 781 platen kostte 600 dollar (wie er 600 bestelde, kreeg de rest er gratis bij). Dat was in 1887 een immens bedrag. Veel instellingen zullen daarom een selectie hebben gekocht. Bij één dollar per plaat ging het toch al gauw om een flink bedrag .

Galopperend volbloedpaard (Bouquet) Galopperend volbloedpaard (Bouquet)

Over de tentoonstelling

In de tentoonstelling zijn 24 van de intrigerende foto’s uit de collectie van de Rijksacademie te zien, aangevuld met een aantal voorbeelden van tekeningen en prenten waarop de galop van paarden verkeerd én correct is weergegeven.

Galopperend volbloedpaard (Bouquet), Eadweard Muybridge, 1887