Wat gebeurt er als je de blik van 19e-eeuwse koloniale fotografen naast die van een hedendaagse kunstenaar legt? De tentoonstelling Crossings is een visuele zoektocht door het Indiase subcontinent, waar verleden en heden elkaar ontmoeten. Deze 10 dingen helpen je het verhaal achter de beelden te begrijpen.


Neutrale momentopnames?
Op het eerste gezicht lijken deze 19de-eeuwse foto’s uit India en omliggende gebieden neutrale historische documenten. Maar veel ervan dienden koloniale doelen.
Poort van Husainabad in Lucknow, Uttar Pradesh, Samuel Bourne, 1864 - 1866


Macht achter de lens
Een aantal van deze fotografen werkte voor de Britse overheid. Hun beelden versterkten imperiale ideeën over orde, schoonheid en controle.
Bloesem van de Liberia-koffiestruik, Sri Lanka, Charles T. Scowen & Co, 1876 - 1893


Een schilderachtig Oosten
De beelden sluiten aan bij westerse idealen: vervallen tempels, weelderige paleizen, levendige markten. Gecomponeerd om te betoveren en om het geweld van de bezetting te verhullen.
Gezicht op de Main Street, Colombo, Sri Lanka, Charles T. Scowen & Co, 1876 - 1983


Maak kennis met Samuel Bourne
Een van de meest productieve koloniale fotografen. Bourne legde indrukwekkende architectuur en levendige straattaferelen vast en verkocht zijn foto’s aan Britse kijkers die India nooit met eigen ogen hadden gezien.
Gezicht op besneeuwde bergpassen in de Himalaya, gezien vanaf de Manirang-pas, Himachal Pradesh, India, Samuel Bourne, 1864 - 1866


En Linnaeus Tripe
Tripe richtte zich op architectuur en religieuze locaties en maakte technisch verfijnde afdrukken. Zijn foto's zijn stil en krachtig, vooral in een tijd van onrust.
Zuilengang in de Minakshitempel te Madurai, Tamil Nadu, India, Linnaeus Tripe, 1858 - 1860


Het heilige in beeld
Fotografen zoals Joseph Lawton werden naar Sri Lanka gestuurd om religieus erfgoed vast te leggen. Zijn beelden droegen bij aan academisch onderzoek, maar sloten ook aan bij toeristische fantasieën over een oude, ‘verloren’ beschaving.
Liggende Boeddha, Gal Vihara, Polonnaruwa, Sri Lanka, Joseph Lawton, 1860 - 1872
Portretten van macht
Koloniale fotografie documenteerde niet alleen landschappen. Ze beeldde ook lokale heersers af, zoals Jung Bahadur Rana uit Nepal, gekleed in vorstelijke kledij, passend bij westerse ideeën over adel en ‘anders-zijn’.
Portret van Jung Bahadur Rana, heerser van Nepal, Bourne & Shepherd, ca. 1887
Een modern tegenwicht
Naast deze historische werken toont Crossings ook foto's van de hedendaagse kunstenaar Vasantha Yogananthan. Zijn serie A Myth of Two Souls herbeeldt scènes uit het oude hindoe-epos Ramayana.
Demigod, Vasantha Yoganantha, 2019
Een persoonlijke reis
Yogananthans werk is een poëtische reflectie op verhalen vertellen en op zijn eigen Sri Lankaanse afkomst. Het biedt een hedendaagse blik op erfgoed en identiteit.
Barbershop, Vasantha Yogananthan, 2015
Waarom is het belangrijk?
Crossings nodigt je uit om opnieuw te kijken, naar wat fotografie toont en wat het verbergt. Hoe vormen beelden de geschiedenis? En wie bepaalt het kader?
Longing For Love, Vasantha Yogananthan, 2018