10 dingen over de etsen van Rembrandt

Uit de serie 10 dingen over...

Rembrandt is een van de beroemdste prentmakers aller tijden. Tussen 1627 en 1665 maakte hij maar liefst 314 etsen met behulp van koperplaten. Recent is er één van zijn koperplaten geschonken aan het Rijksmuseum door Sir Simon Schama en dr. Virginia Eileen Papaioannou via de King Baudoun Foudation United States . Een mooie aanleiding om meer te weten te komen over hoe Rembrandt te werk ging.

Zelfportret met krullend haar en witte kraag Zelfportret met krullend haar en witte kraag

{{ 1 | leadingZero }}

Hars en bijenwas

Om een ets te maken, werd een koperplaat bedekt met een mengsel van hars en bijenwas. Daarna tekende men met een naald in de was, zodat het koper weer zichtbaar werd. Deze lijnen etste men vervolgens met zuur in de koperplaat. Vervolgens werd de plaat geïnkt en met een vel papier door een drukpers gehaald, zodat de afdruk op het papier verscheen.

Zelfportret met krullend haar en witte kraag

Zelfportret met baret, wijd open ogen en open mond Zelfportret met baret, wijd open ogen en open mond

{{ 2 | leadingZero }}

Kleine stappen

Rembrandt bereidde delen van zijn compositie soms voor met behulp van een tekening. Hij werkte de voorstelling vaker in kleine stappen direct uit op de koperplaat.

Zelfportret met baret, wijd open ogen en open mond ets en droge naald, 1630

Zelfportret, etsend bij een raam Zelfportret, etsend bij een raam

{{ 3 | leadingZero }}

Zelfportretten

Rembrandt beeldt ook zichzelf af op zijn etsen. Op dit zelfportret draagt hij werkkleding en is hij bezig met een ets. Door de ingetogen uitstraling vergeet je bijna dat hij bezig is met een prachtige techniek.

Zelfportret, etsend bij een raam ets en droge naald, 1648

De aanbidding der herders: nachtstuk De aanbidding der herders: nachtstuk

{{ 4 | leadingZero }}

Staten

Een koperplaat kan meerdere malen worden afgedrukt. Rembrandt paste de platen tussendoor wel eens aan. Zulke gewijzigde afdrukken worden staten genoemd. Al die verschillende staten vertellen samen hoe de compositie tot stand kwam en welke technieken er werden gebruikt.

De aanbidding der herders: nachtstuk Rembrandt van Rijn (1606-1669), ets en droge naald, eerste staat, ca. 1657

De aanbidding der herders De aanbidding der herders

{{ 5 | leadingZero }}

Nachtelijke duister

Rembrandt wilde het nachtelijk duister in de stal beter tot uitdrukking brengen. Om dat voor elkaar te krijgen voegde hij nog meer lijnen toe op de koperplaat. Hierdoor is vooral de schaduw rond Jozef dieper. Alleen zijn boek en de gezichten van Maria en Jezus lichten nog op.

De aanbidding der herders ets en droge naald, op Chinees papier, ca. 1657

De aanbidding van de herders De aanbidding van de herders

{{ 6 | leadingZero }}

Slijten

Dat steeds maar verder verduisteren van een afbeelding en het afdrukken had wel gevolgen. De koperplaat ging erdoor slijten, waardoor de afdrukken steeds lichter werden.

De aanbidding van de herders ets en drogenaald, gedrukt met lichte plaattoon op Japans papier, zesde staat van elf, ca. 1657

De aanbidding der herders: nachtstuk De aanbidding der herders: nachtstuk

{{ 7 | leadingZero }}

Nieuwe lijnen

Rembrandt probeerde dat probleem tegen te gaan met nieuwe lijnen, maar introduceerde ook nieuwe elementen. Zo is er in deze ets een schutting toegevoegd achter Jozef.

De aanbidding der herders: nachtstuk Rembrandt van Rijn (1606-1669), ets en droge naald, achtste staat, ca. 1657

De steniging van Stephanus De steniging van Stephanus

{{ 8 | leadingZero }}

Klein formaat

Dat een prent soms maar klein was, hoefde niet te betekenen dat het Rembrandt niet lukte om indringende onderwerpen te vertonen. Zo heeft hij op deze ets de steniging van Stephanus verbeeld.

De steniging van Stephanus Rembrandt van Rijn (1606-1669), ets, eerste staat, 1635

De steniging van Stephanus De steniging van Stephanus

{{ 9 | leadingZero }}

Spiegelbeeld

Een onvermijdelijk effect van het drukproces is dat koperplaten ten opzichte van de afdrukken in spiegelbeeld zijn. Rembrandt hield daar vooraf nauwelijks rekening mee, hoewel hij zijn naam op deze plaat wel in spiegelbeeld moet hebben gezet.

De steniging van Stephanus Rembrandt van Rijn (1606-1669), ets, eerste staat, 1635

Rembrandts moeder Rembrandts moeder

{{ 10 | leadingZero }}

Rembrandts moeder

Al op de eerste etsjes die Rembrandt maakte is deze vrouw te zien. Er wordt gedacht dat het zijn moeder is. Het is een zeer gedetailleerde studie van haar rimpelige gelaat. Op deze versie uit 1628 is ze 60 jaar oud.

Rembrandts moeder ets, geretoucheerd met zwart krijt, 1628