Dit grote poppenhuis is geen speelgoed, maar gemaakt in opdracht van de rijke Petronella Oortman. Kosten noch moeite zijn gespaard. Kom alles te weten over het indrukwekkende poppenhuis!


{{ 1 | leadingZero }}
Het poppenhuis was niet bedoeld om mee te spelen
Waar we bij een poppenhuis tegenwoordig vooral denken aan kinderspeelgoed, waren ze in de 17de eeuw bedoeld om mee te pronken, om de wereld te laten zien hoe welvarend en stijlbewust je was.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710


{{ 2 | leadingZero }}
Het is een exacte kopie van een echt 17de-eeuws grachtenpand
Dit poppenhuis is bijzonder levensecht, tot aan het opberghok en de wasruimte. Alle voorwerpen zijn van de juiste materialen gemaakt en de verhoudingen kloppen precies.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)
{{ 3 | leadingZero }}
Op afspraak mochten belangstellenden het poppenhuis komen bekijken
Petronella verbaasde bezoekers met allerlei verrassingen, zoals stromend water in de keuken en 83 in leer gebonden boekjes in de bibliotheek. Zo was het toch speelgoed, maar dan voor welgestelde dames.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)
{{ 4 | leadingZero }}
Tientallen ambachtslieden hebben eraan gewerkt
Een team van vakmensen als houtsnijders, zilversmeden, glasblazers en naaisters werd ingehuurd voor het maken van alle miniaturen. Het is allemaal net echt. Juist daarom is dit poppenhuis zo beroemd geworden.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)
{{ 5 | leadingZero }}
Het poppenhuis was even duur als een echt grachtenpand
Het poppenhuis samen met de vele onderdelen kostte een fortuin. De waarde werd geschat op 20.000 tot 30.000 florijnen. Voor dit bedrag kocht je ook een echt huis op een Amsterdamse gracht!
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)
{{ 6 | leadingZero }}
Er hangen authentieke meesterwerken in het huis
In de kinderkamer zijn echte schilderijen te zien van Cornelis Dusart. Hij maakte net als Jan Steen levendige, vrolijke schilderijen. Hier hangen twee minimarkttafereeltjes: De kwakzalver en De koopvrouw.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)
{{ 7 | leadingZero }}
De kraamkamer neemt een opvallende plek in
De kraamkamer speelde een belangrijke rol in de 17de eeuw en moest er dan ook piekfijn uitzien. Na de bevalling bleef de moeder tot wel zes weken in bed. Vrienden en familie kwamen daar op bezoek.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)


{{ 8 | leadingZero }}
Er zijn twee keukens aanwezig
Linksonder zie je de pronkkeuken. Die werd gebruikt als eetkamer en om het porselein uit te stallen. De kookkeuken ernaast is veel simpeler. Hier werd hard gewerkt: vuur maken, water halen, koken, afwassen.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)
{{ 9 | leadingZero }}
Er is slechts één pop is overgebleven
Dit is het babypopje met gezichtje en handjes van was. De kleertjes van roze en blauwe zijde met linten en kant zijn haar doopkostuum. Ze is ingebakerd om haar rustig en warm te houden.
Poppenhuis van Petronella Oortman, anoniem, ca. 1686 - ca. 1710 (detail)
{{ 10 | leadingZero }}
Het huis heeft zijn eigen geschilderde portret
Het poppenhuis van Petronella is zo bijzonder dat er een heus schilderij van is gemaakt. Hierop is te zien dat het poppenhuis oorspronkelijk door gele gordijnen werd beschermd.
Poppenhuis van Petronella Oortman, Jacob Appel (I), ca. 1710