Ze had internationaal succes en was bekend in de belangrijkste kringen. Tegenwoordig kennen niet veel mensen meer haar naam. Daarom willen we je graag voorstellen aan schilderes Catharina van Hemessen aan de hand van dit kleine portret van een onbekende vrouw. Aangenaam!
{{ 1 | leadingZero }}
Eerste schilderes
Catharina van Hemessen is de eerste Zuid-Nederlandse schilderes van wie gedateerd en gesigneerd werk bekend is. Dit portretje is waarschijnlijk een van haar vroegste werken.
Catharina van Hemessen, Portret van een vrouw, 1548
{{ 2 | leadingZero }}
Zelfportret?
Catharina schilderde een jonge vrouw tegen een groene achtergrond. Ze speelt met de ring aan haar rechterhand. Ze lijkt op een zelfportret van Catharina. Toch kunnen we deze vrouw niet met zekerheid identificeren.
Catharina van Hemessen, Portret van een vrouw, 1548
{{ 3 | leadingZero }}
Signatuur
Catharina signeerde en dateerde vaker haar werk. Hier staat in het Latijn ‘Catherina. de Hemessen. Pinxit. 1548’, wat zich vertaalt naar ‘Catherina schilderde het in 1548’.
Catharina van Hemessen, Portret van een vrouw, 1548
{{ 4 | leadingZero }}
Achter de schildersezel
Zelfportretten waren relatief zeldzaam in de 16e eeuw. Laat staan van vrouwen! Toch maakte Catharina er een. Ze schilderde zichzelf werkend achter een schildersezel. Dit werk hangt nu in het Kunstmuseum Basel, Zwitserland.
Catharina van Hemessen, Zelfportret achter een schildersezel, 1548. Basel, Kunstmuseum Basel. Inv. no. 1361


{{ 5 | leadingZero }}
Antwerpen
Catharina werd in 1528 geboren te Antwerpen. Dit was toen de belangrijkste handelsmetropool in Noordwest-Europa. De kunsthandel was er in volle bloei. Honderden kunstenaars vonden er werk.
Gezicht op Antwerpen, in vogelvlucht perspectief, vanuit het westen


{{ 6 | leadingZero }}
Opleiding en netwerk
Waarschijnlijk werd Catharina opgeleid door haar vader. Dit was de beroemde schilder Jan Sanders van Hemessen. Hij had een belangrijk netwerk. Zo kon hij de getalenteerde Catharina introduceren in de belangrijkste kunstkringen van hun tijd.
Portret van Jan van Hemessen


{{ 7 | leadingZero }}
Meer vrijheid
Catharina’s vader Jan maakte innovatieve schilderijen, historie- en genrestukken alsook portretten. Hij had een belangrijke positie binnen het Antwerpse schilders-gilde. Hierdoor kon Catharina waarschijnlijk meer vrijheid nemen als kunstenaar.
Allegorie op de Natuur als voedster van de Kunst Jan Sanders van Hemessen (ca. 1500–1575), Antwerpen, ca. 1550, olieverf op paneel


{{ 8 | leadingZero }}
Onbezorgde jeugd
Catharina's moeder Barbara was de dochter van een rijke lakenhandelaar in Antwerpen. Omdat zij en vader Jan van welgestelde komaf waren, hadden Catharina en haar zus Christina waarschijnlijk een onbezorgde jeugd.
Gezicht op Antwerpen, in vogelvlucht perspectief, vanuit het westen


{{ 9 | leadingZero }}
Naar Spanje
Maria van Hongarije, Landvoogdes der Nederlanden, was een groot kunstliefhebber. In 1556 nodigde zij Catharina en haar echtgenoot Kerstiaen de Morijn uit om te werken aan het Habsburgse hof in Spanje.
Maria van Hongarije (1505-58), landvoogdes der Nederlanden


{{ 10 | leadingZero }}
Beroemd
Twee belangrijke Italiaanse schrijvers noemden Catharina in hun werk; Giorgio Vasari (1568) en Lodovico Guicciardini (1567). Zij verspreidden haar naam en faam ver buiten de Lage Landen.
Portret van Giorgio Vasari