Rembrandts portretten van Marten en Oopjen zijn een van onze belangrijkste aankopen van de afgelopen jaren. Kom meer te weten over de levensgrote meesterwerken.
{{ 1 | leadingZero }}
De tegels bij Marten zijn kleiner om hem groter te doen lijken
Beide figuren zijn even groot geschilderd, maar door de kleinere tegels lijkt Marten groter en heeft hij meer statuur. Ook zijn uitgestrekte hand met handschoen is een symbool van autoriteit over zijn vrouw.
{{ 2 | leadingZero }}
Het koppel behoorde tot de jetset van de 17de eeuw
Dat twee (Amsterdamse) burgers zich met zo’n allure en ten voeten uit (volledig van top tot teen) lieten afbeelden was uiterst zeldzaam. Dit was voorbehouden aan vorsten en adel.
{{ 3 | leadingZero }}
Marten en Oopjen waren op de hoogte van de laatste trends
Oopjen heeft opvallend klein geschilderde voeten. Dit was destijds een vrouwelijk schoonheidsideaal. Marten laat met de rozet op zijn schoenen zien dat hij goed op de hoogte was van de laatste mode.
{{ 4 | leadingZero }}
De schilderijen heetten vroeger Maerten en Machteld
Lang werd gedacht dat het koppel Oopjens tweede man Maerten Daey en zijn eerste vrouw Machteld voorstelden. Pas in 1956 werd de ware identiteit van Marten en Oopjen ontdekt.
{{ 5 | leadingZero }}
Marten had een ongelukkige jeugd
Uit alle verhalen komt Martens vader Jan Soolmans naar voren als een zeer onaangename man. Meer dan tachtig keer moest hij zich voor zijn goddeloze gedrag verantwoorden voor de kerkenraad.
{{ 6 | leadingZero }}
De portretten zijn een gezamenlijke aankoop van Nederland en Frankrijk
De schilderijen werden begin 2016 gezamenlijk door Nederland en Frankrijk aangekocht. Ze zijn nu afwisselend in het Louvre en het Rijksmuseum te zien en altijd samen.
{{ 7 | leadingZero }}
Subtiele aanwijzingen geven aan dat de portretten bij elkaar horen
Met haar rechtervoet iets uitstekend onder haar jurk lijkt Oopjen in de richting van haar man te bewegen. Het is – net als de handschoen – een subtiele hint dat de portretten bij elkaar horen.
{{ 8 | leadingZero }}
Oopjens bleke huid was een fashion statement
Nu is een beetje bruin de mode, in de 17de eeuw was een bleke huid in. De opgeplakte schoonheidsvlekken van textiel (mouches) benadrukken dit. Ook beschermen de waaier en sluier de bleke huid.
{{ 9 | leadingZero }}
Scans hebben verborgen details aan het licht gebracht
De röntgenscans van de restauratie onthulde deuren achter Martens en Oopjens portretten. Ook is te zien dat Martens handschoen oorspronkelijk groter was en de ketting van Oopjen eigenlijk langer.
{{ 10 | leadingZero }}
Marten en Oopjen hingen vroeger gewoon in de slaapkamer
De schilderijen mogen dan tientallen miljoenen euro's kosten, ze hingen 'gewoon' bij de vorige eigenaar naast het bed. Baron De Rothschild had ze namelijk in de slaapkamer van zijn Parijse woning hangen!