Succesvol jaar Rijksmuseum

17 december 2018 - 9:07

Het Rijksmuseum ontving in 2018 meer dan 2,3 miljoen bezoekers. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar. Wederom nam het aantal jonge bezoekers toe: er kwamen 370.000 kinderen waarvan meer dan de helft met de klas. Door onder meer de succesvolle tentoonstellingen 'High Society' en '80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland' vonden ruim 875.000 Nederlanders hun weg naar het museum.

Taco Dibbits, hoofddirecteur:

We zijn blij met dit mooie bezoekersaantal. Het is fantastisch dat we weer meer bezoekers uit Nederland hebben kunnen ontvangen. Van schoolkinderen tot bezoekers met een beperking en van cursisten met Nederlands als tweede taal tot de ultieme museumliefhebber.

Van kleuter tot MBO student

Het totaal aantal scholieren bedroeg vorig jaar 190.000. Naast leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs maakten ook studenten van het MBO en internationale scholen gebruik van het onderwijsaanbod. Omdat niet elke school de middelen heeft voor een museumbezoek biedt het Rijksmuseum gratis busvervoer dat is mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij. Hiervan maakten 80.000 leerlingen gebruik.

Tentoonstellingen

pozzi John Singer Sargent, Dr Pozzi in zijn huis, 1881 (detail). The Armand Hammer Collection, Gift of the Armand Hammer Foundation. Hammer Museum, Los AngelesHet Rijksmuseum presenteerde in 2018 zeven tentoonstellingen en vijftig presentaties zoals Eduardo Chillida in de Rijksmuseumtuinen, KWAB. Dutch Design in de Eeuw van Rembrandt, Ed van der Elsken door de ogen van Jan de Bont en 80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland (nog t/m 20 januari 2019 te zien). Hoogtepunt was de tentoonstelling High Society met 39 levensgrote portretten door schilders als Cranach, Rembrandt, Velázquez, Reynolds, Munch en Manet. Deze tentoonstelling werd door 240.000 mensen bezocht.

Aanwinsten

Met steun van diverse partners heeft het Rijksmuseum prachtige objecten kunnen verwerven:

  • Bloemstilleven van Gerard van Spaendonck (dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij)
  • Portret van Jan Verkade (dankzij Otto van Noppen Fonds/Rijksmuseum Fonds en de BankGiro Loterij)
  • Wassen beeld van Bartolomeo Ammannati (dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij)
  • Bronzen miniatuur-buste van Willem van Oranje (dankzij Prins Willem de Eerste Herinneringsstichting)
  • Schilderij van een zittend aapje door Jan Weenix (schenking van de heer H.B. van der Ven, Den Haag)
  • Foto van Gustave Le Gray (dankzij Sea Scape Fund//Rijksmuseum Fonds)
  • Chinees hangrolschilderij (nalatenschap B.J. Peiser).

Boeken

boek Bij de grote tentoonstellingen in 2018 verschenen succesvolle publicaties waaronder High Society (6.000 verkochte exemplaren), KWAB (1.250 verkochte exemplaren) en 80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland (in samenwerking met Uitgeverij Atlas Contact, tot op heden ruim 11.000 exemplaren verkocht). De acht-delige Landenreeks werd gecompleteerd met een laatste deel over de gezamenlijke geschiedenis van Suriname en Nederland sinds 1600. Twee catalogi uit 2017 werden dit jaar bekroond met internationale boekenprijzen, New Realities. Fotografie in de 19de eeuw (Paris Photo–Aperture Foundation PhotoBook Award) en Johan Maelwael. Nijmegen – Parijs – Dijon. Kunst rond 1400 (FILAF, categorie Beaux-Arts). De publicatie Hercules Seghers was genomineerd voor FILAF Award in de categorie Théorie de l’art. Alle boeken van het Rijksmuseum worden wereldwijd gedistribueerd i.s.m. nai010 uitgevers.

Escape Game en muziek

Het Rijksmuseum trok veel nieuw publiek met de Escape Game. Deze speciaal ontwikkelde puzzeltocht werd door 15.000 deelnemers gespeeld en wordt wegens succes in de kerstvakantie herhaald. Onder de noemer Muziek in het Rijksmuseum vonden dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij optredens plaats van o.a. de Nederlandse Bachvereniging, Roxeanne Hazes, Diggy Dex en Jacqueline Govaert plaats.

Samenwerking met musea

Het Rijksmuseum werkte het afgelopen jaar intensief samen met musea in binnen- en buitenland:

  • Vorig jaar werden er aan 111 instellingen (70 binnen Nederland en 41 buiten Nederland) in totaal 819 objecten uitgeleend.
  • Samen met de stadsmusea van Zutphen, Hoorn, Harlingen, Bergen op Zoom en Gouda werd de reizende tentoonstelling Lage Landen op basis van 40 schilderijen uit het Rijksmuseum georganiseerd.
  • De mooiste aanwinsten verkregen met steun van de Bankgiro Loterij maakten een landelijke tournee langs het Mauritshuis, het Fries Museum, het Bonnefantenmuseum, Rijksmuseum Twenthe, het Van Abbemuseum en Museum Kröller Müller.
  • Het melkmeisje van Vermeer trekt sinds oktober veel bekijks in het Ueno Royal Museum in Tokyo, waar het tot 3 februari 2019 te zien is op de tentoonstelling Making the difference: Vermeer and Dutch Art.
  • Het portret van een stel in een landschap van Frans Hals maakt tot en met januari deel uit van de expositie Frans Hals - The Family Portraits in The Toledo Museum of Art.
  • In het Rahmi M. Koç Museum in Ankara was deze zomer het Gezicht op Ankara (18de eeuw, anoniem) op de tentoonstelling Weaving the History: Mystery of a City te zien.

Partnerships

Met musea, fondsen, sponsoren en salespartners werd samengewerkt om wederzijdse doelen te verwezenlijken:

  • Samen met dertien musea en de BankGiro Loterij werd het 10-jarig bestaan gevierd van de Museum Plus Bus, die voor oudere en eenzame mensen een dagje museum mogelijk maakt.
  • Dankzij de toekenning van gelden uit het Blockbusterfonds kon de tentoonstelling High Society toegankelijk worden gemaakt voor een groot publiek. Voor dezelfde tentoonstelling werd in samenwerking met de Telegraaf Media Groep een mini-uitgave van weekblad Privé gemaakt.
  • De tentoonstelling 80 jaar oorlog stevent af op 175.000 bezoekers door onder meer een succesvol samenwerkingsprogramma, mede ondersteund door het Mondriaanfonds. Vooral de gelijknamige NTR tv-serie en het door Atlas Contact uitgegeven boek dragen daaraan bij. De tentoonstelling kreeg extra aandacht door een promotietour langs historische locaties, de website 80jaaroorlog.nl en samenwerking met IDFA, Instituto Cervantes en Amerpodia.
  • Voor de Nacht van de Geschiedenis werd samengewerkt met de Black Achievement Month en deBuren, het Vlaams-Nederlands Huis voor cultuur en debat.
  • Het Rijksmuseum werkt met 35 salespartners die bijdragen aan een kwart van de bezoekers.

Rijks App

app Het Rijksmuseum lanceerde in januari een volledig vernieuwde app. De gehele collectie is daarin op gebruiksvriendelijke manier te genieten en de multimediatours zijn verrijkt met een geavanceerd systeem van navigatie door het gebouw. Vooruitlopend op het Jaar van Rembrandt (2019) werd ook een speciale Rembrandt-multimediatour gelanceerd. Het aantal downloads van de app lag op circa 245.000 (circa 64 % meer dan in 2017).
De website trok dit jaar 4.528.139 bezoekers (9 % meer dan 2017). In de online collectie zijn nu meer dan 400.000 hoge-resolutiebeelden gepubliceerd en bijna 450.000 persoonlijke Rijksstudio’s aangemaakt.

Dankzij Vrienden, schenkers, partners, fondsen en sponsoren

Het Rijksmuseum kan niet zonder Vrienden, schenkers, partners, fondsen en sponsoren en in het bijzonder founder Philips en hoofdsponsoren ING, KPN en de BankGiro Loterij.

  • Na het aangaan van een overeenkomst met Adobe komt het totaal van sponsoren & partners op 22.
  • Dankzij 25 nieuwe particuliere giften beheert het Rijksmuseum Fonds inmiddels 168 Fondsen op Naam, bestemd voor o.a. aankopen, onderzoek en educatie.
  • 1.300 nieuwe Vrienden hebben zich dit jaar aangemeld. Het Rijksmuseum heeft nu meer dan 17.000 Vrienden.

2019 | Het Jaar van Rembrandt

Vernieuwend en provocerend, Rembrandt zette in de Gouden Eeuw de kunstwereld op z’n kop. Ook na zijn dood – komend jaar 350 jaar geleden - blijven zijn aangrijpende werken en epische levensverhaal de wereld verwonderen. In het Jaar van Rembrandt presenteert het Rijksmuseum een drie Rembrandt-tentoonstellingen en een jaar vol evenementen.

Kijk hier voor een vooruitblik op 2019