21 oktober 2013 - 13:30

De Rijksmuseumwebsite is afgelopen zaterdag wederom in de prijzen gevallen tijdens de Dutch Design Awards in Eindhoven.

De Award Best Digital Media werd uitgereikt aan Fabrique, de ontwerpers van de website. Volgens de selectiecommissie verhoogt de Rijksmuseumwebsite ‘de standaard van museale websites’ en ‘voegt het iets toe aan de museumbeleving’.

prijs

Eind mei viel het Rijksmuseum ook al in de prijzen bij de Dutch Interactive Awards 2013 als Interactive Company of the Year, omdat het museum ‘baanbrekend is op online gebied’. Het museum won in mei ook de award in de categorie ‘Best Brand Website’.

Het Rijksmuseum introduceerde op 31 oktober 2012 de nieuwe website met Rijksstudio. Op Rijksstudio zijn ruim 140.000 beelden in hoge resolutie gratis te downloaden. Bezoekers van de website kunnen hun eigen collectie samenstellen of zelf een nieuw kunstwerk maken met afbeeldingen uit de collectie. Inmiddels hebben ruim 110.000 bezoekers van de website hun eigen Rijksstudio gemaakt. Rijksstudio is het eerste initiatief binnen de museale wereld dat de collectie op zo’n grote schaal toegankelijk maakt voor het publiek.

De website van het Rijksmuseum is mogelijk gemaakt dankzij de steun van de BankGiro Loterij.

De website is ontwikkeld in samenwerking met Fabrique, Irma Boom Office en Q42.

Downloads

Dutch Design Award voor website Rijksmuseum.jpg

alle afbeeldingen