28 maart 2013 - 10:00 Aanwinsten

Ter viering van de heropening van het Rijksmuseum heeft een particuliere verzamelaar, die anoniem wenst te blijven, het schilderij ‘Het Laatste Avondmaal’ van Marlene Dumas vandaag geschonken. Dit schilderij krijgt een plaats op een nieuwe verdieping die voor het eerst gewijd is aan kunst en geschiedenis van de 20ste eeuw. Het vernieuwde Rijksmuseum opent op zaterdag 13 april weer zijn deuren voor het publiek.

dumas Marlene Dumas, Het Laatste Avondmaal (detail), 1985-1991

Marlene Dumas (1953) schilderde Het Laatste Avondmaal in de jaren 1985-1991. Met dit monumentale werk (200 x 160 cm) sluit zij aan bij een lange traditie in de schilderkunst waarbij Christus wordt afgebeeld tijdens een laatste (paas)maaltijd op witte donderdag, voorafgaand aan zijn kruisiging. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is schilderde Dumas hem niet omringd door zijn volgelingen maar geheel alleen aan tafel. Christus' transparante gestalte is alleen in contour geschilderd. Hij zou achter of vòòr de tafel kunnen zitten. Niettemin is hij direct herkenbaar. De tafel waaraan hij zit heeft een stralend oranje kleed. Boven hem tekenen zich in pasteltinten foetus-achtige vormen af, alsof bij Christus' naderende dood tegelijkertijd nieuw leven ontstaat.

Marlene Dumas behoort tot een generatie kunstenaars die in de jaren 70 en 80 van de 20ste eeuw de kunstgeschiedenis weer als een rijke bron voor hedendaagse beelden herontdekte. Het Laatste Avondmaal is een klassiek motief dat door de dramatiek van het moment en de complexiteit van de handeling voor talloze kunstenaars een grote uitdaging vormde. De versie van Dumas is een prachtige hedendaagse toevoeging aan deze lange traditie.

Zowel de schenker als het Rijksmuseum zijn zeer verheugd dat dit bijzondere schilderij uit het oeuvre van Dumas aan de collectie kan worden toegevoegd. Het vertegenwoordigt thema's die in Dumas' werk een centrale rol spelen: religie, leven en dood, en de relatie van het individu tot zijn medemens. Daardoor kan het als een sleutelwerk in het oeuvre worden beschouwd.

Wim Pijbes: ‘Met dit schilderij van Marlene Dumas wordt de opstelling 20ste eeuwse Nederlandse kunst, waarin onder andere werken van Piet Mondriaan, Karel Appel en Jan Schoonhoven worden getoond, op internationaal niveau versterkt.’

Het schilderij krijgt in het Rijksmuseum een extra context doordat het wordt getoond in de lange schilderkunstige traditie waaruit het voortkomt.