Erik Hinterding

Erik Hinterding is conservator prenten.

hinterding

Erik Hinterding studeerde kunstgeschiedenis aan de universiteit Utrecht in de jaren ‘80. Na een stage in het Rijksprentenkabinet werkte hij op de papierhistorische afdeling van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en in het prentenkabinet van de Pinacoteca Nazionale in Bologna. De belangstelling die hij hier ontwikkelde voor oude prenten in het algemeen, die van Rembrandt in het bijzonder, en voor papier en watermerken, bouwde hij in de daarop volgende jaren verder uit. In 2001 promoveerde hij op het proefschrift ‘Rembrandt als etser: twee studies naar de praktijk van productie en verspreiding’.

Daarnaast werkte hij aan publicaties en tentoonstellingen voor het Rijksmuseum en het Rembrandthuis in Amsterdam, de Fondation Custodia in Parijs, de Scuderie del Quirinale in Rome, de Stiftung Weimar Klassik in Weimar, het Kunstmuseum in Hämeenlinna (Finland) en de National Museum of Western Art in Tokio. In 2013 was hij een van de twee auteurs van de zevendelige nieuwe oeuvrecatalogus van Rembrandts etsen, gepubliceerd binnen de gerenommeerde New Hollstein reeks. Sinds 2012 is hij conservator prenten in het Rijksmuseum waar hij de oude grafiek beheert. Zijn interesses liggen op het gebied van de etsen van Rembrandt, zijn leerlingen, tijdgenoten en opvolgers, papier en watermerken, maar ook op andere collectieonderdelen, zoals cartografie en topografie, volksprenten of latere prentkunst, waaronder lithografie. Daarnaast doet hij onderzoek naar de geschiedenis van het prentverzamelen in het algemeen en de ontwikkeling van de collecties van het Rijksprentenkabinet in het bijzonder.

Publicaties (selectie)

  • met Dionysia Christoforou, 'Hercules Seger's Print Supports', in H. Leeflang en P. Roelofs (red.), Hercules Segers. Painter-Etcher, tent. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) en New York (Metropolitan Museum) 2016-17, dl. 1, pp. 91-96, 331-333
  • ‘Pieter Barbiers Bzn, Nederlands eerste zinkograaf?’, ‘Gij zult niet feestbundelen’. 34 bijdragen voor Peter Hecht, Amsterdam 2016, pp. 61-66
  • met Peter van der Coelen, ‘Rembrandts grafiek in de achttiende eeuw. Over koperplaten bij Jean de Bary en een oeuvrelijst met prijsannotaties van Michiel van den Bergh’, Kroniek van het Rembrandthuis (2016), pp. 46-82
  • met Olenka Horbatsch, ‘Selling Prints to the Rijksmuseum in 1827: Christiaan Josi and Cornelis Apostool’, The Rijksmuseum Bulletin 64 (2016), pp. 348-397
  • ‘Experimental Technique: the Etchings’ en ‘Light’, in J. Bikker, G.J.M. Weber et al., Rembrandt: the late works, tent. cat. Londen (National Gallery) en Amsterdam (Rijksmuseum) 2014-2015, pp. 152-163 en pp. 172-191
  • ‘Investigation into Paper and Watermarks as a Research Method in Prints and Drawings’, in: J. Tablierska (red.), Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka (Methodology, Methods and Terminology of Graphic Art and Drawing. Theory and Praxis), Warschau 2014, pp. 203-212
  • met Jaco Rutgers, Rembrandt. New Hollstein Dutch & Flemish etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, Ouderkerk aan den IJssel 2013 (7 delen)
  • met Huigen Leeflang en Harrie Knol, The lure of falconry, [S.l. 2012]
  • ‘’The incomparable Reinbrand’: Rembrandt als onafhankelijk prentmaker in 17de-eeuws Amsterdam’, in: E. Kolfin en J. van der Veen [red.], Gedrukt tot Amsterdam. Amsterdamse prentmakers en uitgevers in de Gouden Eeuw, Zwolle/Amsterdam 2011, pp. 164-199
  • Rembrandt Etchings from the Frits Lugt collection, Bussum 2008 (2 delen)
  • Rembrandt as an etcher: the practice of production and distribution, (dissertatie) Ouderkerk aan den IJssel 2006 (3 delen, Nederlandse versie 2001)
  • met Akira Kofuku [red.] Chiaroscuro. Chiaroscuro woodcuts from the Frits Lugt Collection in Paris, tent. cat. Tokio (National Museum of Western Art) 2005
  • met G. Luijten en M. Royalton-Kisch, Rembrandt the printmaker, tent. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) en Londen (British Museum) 2000-2001
  • Jan Piet Filedt Kok, with appendix by Erik Hinterding, _The New Hollstein Dutch and Flemish etchings, engravings and woodcuts 1450-1700: The Muller Dynasty (part II), Jan Harmensz. Mulle_r, Rotterdam/Amsterdam 1999
  • met Jan Piet Filedt Kok en J. van der Waals, ‘Jan Harmensz. Muller as Printmaker – II’, Print Quarterly 11 (1994), pp. 351-378
  • ‘The history of Rembrandt's copperplates: with a catalogue of those that survive’, Simiolus 22 (1993-94), pp. 253-315
  • met Femy. Horsch, ‘'A small but choice collection': the art gallery of King William II of the Netherlands (1792-1849)’, Simiolus 19 (1989), pp. 5-122