Eveline Sint Nicolaas

Eveline Sint Nicolaas is senior conservator geschiedenis

Curriculum vitae en werkzaamheden

Eveline Eveline Sint Nicolaas studeerde sociaal economische geschiedenis en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam en is sinds 1998 als conservator aan de afdeling Geschiedenis van het Rijksmuseum verbonden.

Een belangrijk aandachtspunt binnen haar werk is de relatie tussen Nederland en Brazilië, Suriname en Caraïbisch Nederland. In 2018 verscheen haar boek Ketens en Banden. Suriname en Nederland sinds 1600, in de landenreeks van de afdeling Geschiedenis. De gedeelde geschiedenis van Suriname en Nederland wordt hierin beschreven aan de hand van de Rijksmuseumcollectie. Eveline geeft leiding aan het team van conservatoren dat voor het najaar van 2020 een tentoonstelling voorbereidt over het Nederlandse slavernijverleden en zij is voorzitter van de werkgroep Terminologie van het Rijksmuseum.

Binnen de afdeling Geschiedenis is Eveline tevens verantwoordelijk voor de opstelling over de 18de eeuw, met een zeer gevarieerde collectie voorwerpen waaronder een unieke collectie toverlantaarnplaatjes en de schilderijen van J.B. Vanmour die ambassadeur Cornelis Calkoen uit Istanbul meebracht. Deze verzameling is te zien in het Turks kabinet in de presentatie van de 18de eeuw.

Publicaties

  • Ketens en banden. Suriname en Nederland sinds 1600, Rijksmuseum 2018

  • Shackles and bonds. Suriname and the Netherlands since 1600, Rijksmuseum 2018
    ‘Mariënbosch Plantation, formerly Meerzorg’, in The Rijksmuseum Bulletin 2017-4, pp. 386-391

'A Diplomatic Gift Full of Surprises. The weapon rack of Cornelis Tromp and other 'exotic' arms belonging to Tromp and Michiel de Ruyter' in : East Meets West. Diplomatic Gifts of Arms and Armour between Europe and Asia. Proceedings of the Royal Armouries conference held at H.M. Tower of London Saturday 14 September 2013. Edited by Thom Richardson, pp. 89-111, Leeds 2014.

‘Luxe en technisch vernuft. Vuurwapens uit Utrecht in het Rijksmuseum’, in: Article, nummer 12, april 2014, pp.20-24.

Op bezoek bij de sultan, Rijksmuseum Reeks 2013 (ook verschenen in het Engels).

  • ‘The Turkish paintings of Ambassador Cornelis Calkoen (1696-1764)’ in: Sultans, Merchants, Painters. The Early Years of Turkish-Dutch Relations, tent.cat. Pera Museum Istanbul 2012, pp 47-75.

  • ‘Dragoman Carel Caratza. De ogen en oren van ambassadeur Calkoen’ in: De Nederlands-Turkse betrekkingen. Portretten van een 400-jarige geschiedenis, Maurits van den Boogert en Jan Jonker Roelants (ed) Hilversum 2012, pp. 39-43.

  • From Sultan to Swindler. Seven Portraits from Cornelis Calkoen’s Series of ‘Turkish Paintings’, Bulletin van het Rijksmuseum 59 (2011), pp 34-57.

  • ‘Het harnas van graaf Hendrik van den Bergh’ in Hendrik graaf van den Bergh (1573-1638) Van Spanje naar Oranje, ’s-Heerenberg 2010.

  • Cornelis Calkoen, Dutch Ambassador in Istanbul (1727-44), and his collection of ‘Turkish Paintings’ in: A Journey into the World of the Ottomans. The Catalogue, pp. 67-102, 126-128, 146-150, Milaan 2010.

  • ‘L’ambassadeur Cornelis Calkoen et d’autres collectionneurs contemporains de l’oeuvre de Jean Baptiste Vanmour’ in: Jean Baptiste Vanmour Peintre de la Sublime Porte 1671-1737, tentoonstellingscatalogus Musée des Beaux-Arts de Valenciennes 2009 (23 oktober 2009-7 februari 2010), pp.173-191.

  • ‘William Leckie, Trader in Paramaribo. A diorama of 1820’, Bulletin van het Rijksmuseum 57 (2009), pp. 245-256.

  • Samen met J.P. Sigmond, Kijken naar geschiedenis. Onderzoeken en tentoonstellen van historische voorwerpen, Zwolle 2009 (tweede druk, eerste druk 2005)

  • ‘Vrijburg getekend en gesneden’ in Bulletin van het Rijksmuseum 56 (2008), pp. 202-213.

  • Bijdragen aan Clazien Medendorp, Kijkkasten uit Suriname. De diorama’s van Gerrit Schouten, Kit Publishers en Rijksmuseum Amsterdam 2008, pp. 24-35, 60-61.

  • ‘Drie ‘Indische kanonnen’ en hun geschiedenis.’, Bulletin van het Rijksmuseum 55 (2007), pp. 40-57.

  • Samen met H.J. Stevens, ‘Kolders. Van modieus militair kledingstuk tot slagveldreliek.’, Bulletin van het Rijksmuseum 54 (2006), pp. 267-289.

  • ‘Three colonial guns and their story’ in A farewell to arms. Studies on the history of arms and armour. Liber Amicorum in honour of Jan Piet Puype, former senior curator of the Army Museum Delft, Legermuseum Delft 2004, pp.148-165.

  • ‘De Ambassadeur en de Sultan’ in De Ambassadeur, de Sultan en de Kunstenaar. Op audiëntie in Istanbul, pp. 3-16, Amsterdam/Zwolle 2003 (ook verschenen in het Engels).

  • ‘The Ambassador and the Sultan’ en ‘Old archives, new insights’ in An Eyewitness of the Tulip Era: Jean-Baptiste Vanmour, Istanbul 2003.

  • ‘De wapenverzameling van H.L.Visser’, Bulletin van het Rijksmuseum 50 (2002), pp.425-439.

  • ‘Koffers vol gedachten. De opvattingen van Remmet van Luttervelt (1916-1963) over historische musea.’, Bulletin van het Rijksmuseum 50 (2002), pp. 485-513.

  • ‘Een Afrikaan in dienst van het KNIL. Een zoektocht naar de naam bij het gezicht’. Bulletin van het Rijksmuseum, 48 (2000), pp. 295-303.

  • ‘Het Vaderland voorbij. De totstandkoming van de presentatie van de afdeling Nederlandse Geschiedenis van het Rijksmuseum in de jaren zestig en begin jaren zeventig’, Bulletin van het Rijksmuseum 45 (1997), pp. 311-354.