Jonathan Bikker

Jonathan Bikker is conservator onderzoek. Specialisme: 17de-eeuwse Nederlandse schilderkunst.

Curriculum vitae en werkzaamheden

bikker Jonathan Bikker is sinds 2001 werkzaam bij het Rijksmuseum, sinds 2006 als conservator onderzoek. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan McMaster University en Queen’s University in Canada. In 2001 promoveerde hij bij Utrecht Universiteit op het proefschrift Willem Drost (1633-1659): A Rembrandt Pupil in Amsterdam and Venice. Binnen de afdeling Beeldende Kunst van het Rijksmuseum is hij vooral werkzaam als auteur en hoofdredacteur van een reeks bestandscatalogi van de 17de-eeuwse Noord-Nederlandse schilderijen, waarvan het eerste deel over kunstenaars geboren tussen ca. 1570 en 1600 in 2007 is verschenen. Verder heeft hij bijgedragen aan een aantal tentoonstellingscatalogi van het Rijksmuseum en is redactielid van het wetenschappelijke tijdschrift Simiolus.

Publicaties (selectie)

  • Dutch paintings of the seventeenth century in the Rijksmuseum, Amsterdam, Vol. 1: Artists born between 1570 and 1600, Amsterdam, Nieuw Amsterdam, 2007 (auteur van 204 entrys en hoofdredacteur);
  • Willem Drost (1633-1659): A Rembrandt Pupil in Amsterdam and Venice, New Haven/Londen, Yale University Press, 2005;
  • 'Hendrick Avercamp: "De Stomme van Kampen"' en 'De vroege eigenaren van het werk van Avercamp', in Hendrick Avercamp: de meester van het ijsgezicht, (cat. tent. Amsterdam, Rijksmuseum, Washington, The National Gallery), Amsterdam, Nieuw Amsterdam, 2009, p. 11-21, 119-127;
  • 'The Town Bookkeeper and Fellow Mennonites: Notes on Some of the Original Owners of Van der Heyden's Paintings', in Jan van der Heyden (1637-1712), (cat. tent. Greenwich, Bruce Museum, Amsterdam, Rijksmuseum), New Haven/Londen, Yale University Press, 2006, p. 83-89;
  • 'Michael Sweerts’s Life and Career: A Documentary View', in Michael Sweerts (1618-1664), (cat. tent. Amsterdam, Rijksmuseum, San Francisco, The Fine Art Museums, Hartford, Wadsworth Atheneum), Zwolle, Waanders, 2002, pp. 25-36;
  • 'An Amsterdam Couple Reunited: Michiel van Musscher’s Portraits of Johannes Hudde and Debora Blaeuw', The Rijksmuseum Bulletin, 60 (2012), p. 42-51;
  • '"Sir Joan Reynst, his good acquaintance, neighbour, and landlord": Truth and Fantasy in Houbraken's Life of Karel du Jardin', The Burlington Magazine, 151 (2009), p. 92-97;
  • 'Cologne, the "German Rome", in Views by Berckheyde and van der Heyden and the Journals of Seventeenth-Century Dutch Tourists', Simiolus, 32 (2006) p. 273-290;
  • 'Reeksen van militairen ontrafeld', Bulletin van het Rijksmuseum, 54 (2006), p. 412-427;
  • 'Een gruwelijke en goedkope "Rembrandt"', Bulletin van het Rijksmuseum, 54 (2006), p. 182-189;
  • 'Vragen bij het "Portret van een man uit de familie Wtenbogaert"', Bulletin van het Rijksmuseum, 54 (2006), p. 190-195;
  • 'Is the Rijksmuseum's First "Rembrandt" a Fabritius? Some Notes on The Beheading of John the Baptist', Oud Holland, 119 (2006) p. 110-119;
  • (met G. Papi en N. Spinosa), The International Caravaggesque Movement: French, Dutch and Flemish Caravaggesque Paintings from the Koelliker Collection, (cat. tent. Londen, Robilant & Voena), 2005;
  • 'Lucian's Prometheus as a source for Jordaens and van Baburen', Simiolus 31 (2004/05), p. 46-53;
  • 'Balthasar Coymans's Italian Paintings and Annibale Caracci's Melancholy', in Collected Opinions; Essays on Netherlandish Art in Honour of Alfred Bader, London 2004, p. 26-33;
  • (met J.P. Filedt Kok, M. van de Laar en W. de Ridder) 'Drie portretten van Antwerpse burgers geschilderd door Jacob Jordaens', Bulletin van het Rijksmuseum, 51 (2003), p. 234-273;
  • 'Imitation and Originality in the History Paintings of Rembrandt's pupils', in The Bible, Mythology and Ancient History; Rembrandt and the Rembrandt School, (cat. tent. Tokyo, The National Museum of Western Art) 2003, p. 32-43 (verscheen ook in Rembrandt and Dutch 17th-Century History Painting, Tokyo 2004, pp. 69-84);
  • 'Drost’s end and Loth’s beginnings in Venice', The Burlington Magazine, 144 (2002), p. 147-156;
  • 'The Deutz brothers, Italian paintings and Michael Sweerts: new information from Elisabeth Coymans’s Journael', Simiolus 26 (1998), p. 277-311.

Werken van Willem Drost