Giovanni Paolo Di Stefano

Giovanni Paolo Di Stefano is conservator muziekinstrumenten.

Curriculum vitae en werkzaamheden distefano

Giovanni Paolo Di Stefano studeerde muziekwetenschap aan de universiteiten van Palermo en Rome (La Sapienza), waar hij zijn doctorstitel behaalde met een proefschrift over de geschiedenis van de tangentvleugel en achttiende-eeuwse piano's met een vergelijkbare mechaniek. Hij is hoogleraar Organologie aan de universiteiten van Palermo en Florence en aan het Staatsconservatorium voor Muziek in Palermo. Zijn artikelen over de geschiedenis en technologie van muziekinstrumenten zijn gepubliceerd in toonaangevende internationale tijdschriften (Early Music, The Galpin Society Journal, Musique Images Instruments, Journal of the Violin Society of America), congresbundels, museumcatalogi en encyclopedieën (The New Grove Dictionary of Musical Instruments, Dizionario Biografico degli Italiani Treccani).

Publicaties (selectie)

Boeken

  • Gli strumenti musicali di Palazzo Mirto: storia, tecnologia, restauro [The Musical Instruments of Mirto Palace. History, Technology, Restoration], Palermo, Regione Siciliana, 2011.

Boeken (edited)

  • (with Gabrilele Rossi Rognoni), The Conservatorio "Luigi Cherubini" Collection: Stringed Instruments (vol. 2), Livorno, Sillabe, 2014.

Artikelen

  • Documentary Evidence Concerning the Early History of Vincenzo Trusiano and the Panormo Family of Instrument Makers in Italy, «Journal of the Violin Society of America», XXIV/2, 2013, in print.
  • Pleyel after Pleyel. The instruments of Auguste Wolff and Gustave Lyon at the Universal Exhibitions, Musique Images Instruments, XIII, 2012, 77-99;
  • Two New Acquisitions for the Giulini Collection: the 1883 and 1892 Érard Pianos, in Liszt e il suono di Érard / Liszt and the sound of Érard, ed. by Nicolas Dufetel, Briosco, Villa Medici Giulini, 2011, 328-345;
  • The "clavecins à maillet" of Marius and Veltman: new observations on some of the first pianos in France, Early Music, XXXIX/1, 2011, 35-56;
  • Grand Piano, Pleyel Wolff et Compagnie, Paris 1885, in Chopin e il suono di Pleyel / Chopin and the sound of Pleyel, ed. by Florence Gétreau, Briosco, Villa Medici Giulini, 2010, 362-375;
  • Cembali from beyond the lighthouse. Harpsichord makers in Sicily, in Domenico Scarlatti in Spain, ed. by Luisa Morales, Almeria, Leal, 2009, 81-99;
  • Johann Schantz and the viennese pianos in Italy, in Schanz, lo strumento dei Principi. Arte e Musica nella Milano dell’Ottocento al tempo di Cristina Archinto Trivulzio / Schanz the instrument of Princes. Art and music in the nineteenth Milan at the time of Cristina Archinto Trivulzio, ed. by F. Mazzocca - G. O’Brien - G. P. Di Stefano et al., Briosco, Villa Medici Giulini, 2008, 32-77;
  • The Tangentenflügel and Other Pianos with Non-Pivoting Hammers, The Galpin Society Journal, LXI, 2008, 79-104.

Volledige publicatielijst

De conservator muziekinstrumenten wordt gefinancierd door de Stichting Kramer-Lems/Rijksmuseum Fonds.