22 april 2013 - 11:50

Het Rijksmuseum heeft afgelopen week drie prijzen gewonnen bij de jaarlijkse internationale conferentie Museums and the Web waar alle grote musea wereldwijd aan deelnemen.

Het is de eerste keer dat een museum drie prijzen in de wacht sleept. Naast de categorieprijzen voor meest innovatieve website en de publieksprijs won het Rijksmuseum de algemene Best of the Web Award en liet onder andere het MOMA en Metropolitan achter zich.

Het Rijksmuseum introduceerde op 31 oktober 2012 de nieuwe website met Rijksstudio. Op Rijksstudio zijn ruim 140.000 beelden in hoge resolutie gratis te downloaden. Bezoekers van de website kunnen hun eigen collectie samenstellen of zelf een nieuw kunstwerk maken met afbeeldingen van de collectie. Inmiddels hebben ruim 66.000 bezoekers van de website hun eigen Rijksstudio gemaakt. Rijksstudio is het eerste initiatief binnen de museale wereld dat de collectie op zo’n grote schaal toegankelijk maakt voor het publiek.

Taco Dibbits, directeur Collecties: ‘Het winnen van deze prijzen is niet alleen heel eervol omdat het Rijksmuseum wereldwijd als beste museale website wordt gezien, maar is voor ons ook het bewijs dat men wereldwijd onze visie van het delen van kennis en collectie waarderen. Onze ambitie is om als museum niet alleen de kunst en geschiedenis van gisteren te delen, maar ook om de creativiteit van morgen te stimuleren. Wij geloven dat in iedereen een kunstenaar schuilt.’

De website van het Rijksmuseum is mogelijk gemaakt dankzij de steun van de BankGiro Loterij.

De website is ontwikkeld in samenwerking met Fabrique, Irma Boom Office en Q42.

Voor meer informatie, zie: mw2013.museumsandtheweb.com