14 april 2014 - 10:00

Een jaar na opening kijkt het Rijksmuseum terug op het drukbezochtste jaar ooit. Vanaf de opening op 13 april 2013 (her)ontdekten 2.780.903 bezoekers het museum. Vooral de groei van een breed Nederlands publiek is spectaculair. 64% komt uit eigen land. Hiervan zegt 25% zelden of nooit een museum te bezoeken.

opening Opening Rijksmuseum op 13 april 2013. Foto Paul Menno Jørgen

Kwart Nederlandse bezoekers komt zelden of nooit in een museum

Veel waardering in heel Nederland

Niet alleen komen veel Nederlanders voor de eerste keer of sinds lange tijd in een museum. Uit onderzoek (Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy) blijkt ook dat de waardering voor het Rijksmuseum binnen Nederland breed gedragen is. De bezoekers komen uit heel Nederland, maar vooral veel Friezen en Brabanders reisden af naar Amsterdam. De waardering blijkt nauwelijks afhankelijk te zijn van inkomen, opleiding en leeftijd van de Nederlanders.

Hoofddirecteur Wim Pijbes: 'Wij zijn ontzettend dankbaar dat de Nederlanders het Rijksmuseum zo waarderen en zullen hard werken om dit succes te bestendigen en uit te bouwen. Met de opening van de vernieuwde Philipsvleugel later dit jaar hopen wij het publiek te blijven verrassen met grote en kleine tentoonstellingen'.

“Wij zijn ontzettend dankbaar dat de Nederlanders het Rijksmuseum zo waarderen ” Wim Pijbes, Hoofddirecteur

30% meer buitenlandse bezoekers

Van de ruim 2,7 miljoen komen rond 1 miljoen bezoekers uit het buitenland. Dat betekent 30% groei ten opzichte van de situatie voor de heropening. De grootste groep toeristen komt uit de Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland. Rijksmuseum heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke aanjager van de toeristische bestedingen in ons land.

Een museum voor kinderen

T/m 18 jaar is het Rijksmuseum gratis. In totaal zagen 360.750 kinderen uit binnen- en buitenland de Nachtwacht, waaronder meer dan 100.000 Nederlandse scholieren. 6.000 kinderen in familie- of schoolverband deden een activiteit in de succesvolle Teekenschool.

Juni en januari rustige maanden

31% van de Nederlanders boven de 18 jaar wil het Rijksmuseum in de komende twee jaar bezoeken. Voor hen zijn de maanden juni en januari de beste maanden om rijen te vermijden, vooral in de daluren voor 11 en na 15 uur. Het Rijksmuseum is dagelijks open van 9-17 uur. De Shop, het Café en de tuinen zijn tot 18 uur vrij toegankelijk.

Hoofdsponsor KPN biedt verjaardagfeestje aan

Hoofdsponsor KPN viert de eerste verjaardag van het vernieuwde Rijksmuseum met een publieksactie. De hoofdsponsor van het Rijksmuseum ontwikkelde een online VIP rondleiding door Wim Pijbes en een digitale topstukkengalerij via abri's op tal van metrostations in Rotterdam en Amsterdam van 13 tot 19 april. Ter plekke kan het publiek een selfie maken en delen via de interactieve abri’s in Rotterdam en Amsterdam. Uniek aan deze aktie is dat de digitale beelden geanimeerd zijn; de melk stroomt uit de melkkan en de Nachtwacht beweegt echt!