Rijksmuseum opent Philipsvleugel op 1 november

27 mei 2014 - 11:00

Op 1 november opent de nieuwe tentoonstellingsvleugel van het Rijksmuseum aan het Museumplein. In de Philipsvleugel gaat het museum meerdere tentoonstellingen per jaar organiseren uit eigen collectie én met (inter)nationale bruiklenen.

Nieuwe tentoonstellingsvleugel rondt tweede fase transformatie Rijksmuseum af

De eerste tentoonstelling is Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw en vanaf 12 februari 2015 Late Rembrandt. Het Rijksmuseum krijgt in de Philipsvleugel – voor de eerste keer in zijn geschiedenis - een vaste zaal voor het tonen van fotografie. De eerste tentoonstelling daar is Document Nederland: Nederland-België. De 17de-eeuwse Chinese lakkamer uit het paleis van de Oranjes in Leeuwarden is weer te bewonderen in de Philipsvleugel. Ten slotte wordt ook een bijzonder culinair concept gelanceerd in het nieuwe restaurant. Met de opening van de vernieuwde Philipsvleugel is de tweede fase van de transformatie van het Rijksmuseum afgerond.

Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw

(1 november 2014 t/m 11 januari 2015)
Zeldzame foto’s van wereldberoemde fotografen zoals Jacques-Henri Lartigue, Lewis Hine, László Moholy-Nagy, Man Ray, Brassaï, W. Eugene Smith, Ed van der Elsken en William Klein zijn vanaf 1 november 2014 te zien in de tentoonstelling Modern Times. Fotografie in de 20ste Eeuw. Het is de eerste grote overzichtstentoonstelling 20ste-eeuwse fotografie uit eigen collectie die het Rijksmuseum presenteert. Met ruim 400 foto’s laat de tentoonstelling de grote ontwikkelingen zien die de fotografie in de 20ste eeuw doormaakte: de opkomst van de journalistieke fotografie, amateurfotografie, kleurenfotografie, mode- en reclamefotografie en fotografie als kunst. Modern Times toont een breed overzicht: van zuiver documentair tot autonoom kunstzinnig. Van Eadweard Muybridge tot Viviane Sassen.

De tentoonstelling Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw en de bijbehorende publicatie Modern Times. Photography in the 20th Century zijn mogelijk gemaakt door de jarenlange sponsoring van Baker & McKenzie.

Document Nederland 2014: Nederland-België

Hans van der Meer fotografeert het grensgebied van beide koninkrijken
(1 november 2014 t/m 11 januari 2015)
Voor Document Nederland fotografeerde Hans van der Meer opvallende verschillen in het grensgebied van Nederland en België, twee landen die sinds de scheiding in 1830 een totaal andere ontwikkeling doormaakten. Een tentoonstelling over Nederlandse planmatigheid, Belgische kavelbouw en de verhouding tussen burgers en overheid in hun strijd om de inrichting van de leefruimte.

Document Nederland is mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het Mondriaan Fonds.

17de-eeuwse Chinese lakkamer uit Leeuwarden

Eén van de oudste lakkamers ter wereld keert terug in het Rijksmuseum. De Chinese lakkamer uit het stadhouderlijk hof van de Oranjes in Leeuwarden is in de afgelopen periode geheel gerestaureerd. De lakkamer, bekleed met kostbare lakpanelen uit China, werd in 1695 door Prinses Albertine Agnes van Nassau, dochter van Frederik Hendrik en Amalia van Solms, geïnstalleerd in haar Friese paleis. De lakkamer wordt weer ingericht met meubelen en Oosterse objecten uit de Gouden Eeuw, om een idee te geven van het hofleven in die tijd. De prinses ontving haar familie en vrienden in de lakkamer om iets te doen wat bij de élite in die jaren bijzonder modieus was: thee drinken. In de zaal aangrenzend aan de Chinese lakkamer schenkt het Rijksmuseum daarom uitgebreid aandacht aan de opbloeiende theecultuur uit de 17de en 18de eeuw met tientallen Europese en Aziatische theepotten en theebussen, van zilver, porselein en aardewerk, vanaf de 17de eeuw tot aan de Art Déco.

De restauratie van de lakkamer werd mogelijk gemaakt door het Irma Theodora Fonds/Rijksmuseum Fonds

Restaurant en café

In de Philipsvleugel komt een café met kleine kaart naar voorbeeld van het café in het hoofdgebouw. Vanaf 1 november opent ook het nieuwe restaurant van het Rijksmuseum zijn deuren. Als executive chef is Joris Bijdendijk aangetrokken, afkomstig van achtereenvolgens Ron Blaauw, Le Jardin des Sens en Bridges. Het restaurant is dagelijks open voor lunch en diner van 11.30-23 uur. Reserveren kan vanaf 18 oktober via rijksrestaurant.nl

Shylight door Studio Drift

Een bewegende lichtinstallatie ontworpen door Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van Studio Drift met als inspiratiebron een poëtische combinatie van natuur en techniek. Shylight is een lichtinstallatie verborgen in een ‘cocon’. Het licht valt uit zijn cocon, opent zijn bloem en zweeft naar beneden. Bij het minste ‘gevaar’ klapt Shylight op en trekt zich terug in zijn schulp. Deze lichtinstallatie, die komt te hangen in de rijkversierde 18de-eeuwse ‘Rotterdamse trap’, ontvouwt zijn bloesem door een systeem van verfijnde technologie. De kelken zijn gemaakt van vele lagen pure organische zijde. Ingenieuze robotica laat de Shylights voortdurend op en neer bewegen. De helderheid van de LED-verlichting en de snelheid van de bewegingen zijn volledig programmeerbaar door middel van een mobiel of Ipad.

Philipsvleugel

De huidige Philipsvleugel is de naam voor een aantal uitbreidingen van het hoofdgebouw (1885) die eind 19de eeuw en begin 20ste eeuw (1909-1916) door Pierre Cuypers en zijn zoon Jos, ook architect, werden gebouwd. Het deel dat ‘Fragmentengebouw’ werd genoemd is daarbij het meest bijzonder. Eind 19de eeuw werden in Nederland veel historische gebouwen verbouwd of gesloopt. Het Rijksmuseum wilde een aantal bouwfragmenten bewaren voor de Nederlandse architectuurgeschiedenis en dus kwamen uit het hele land die fragmenten naar Amsterdam. Een uniek fenomeen: een museum waar de collectiestukken het museumgebouw zélf vormden. De traptoren van de Ockingastins in Franeker, de bogen uit het trappenhuis van het Constantijn Huygenshuis uit Den Haag en de muur van de stallen van het Kasteel van Breda: al deze bouwsels werden geïntegreerd in de huidige Philipsvleugel. Vanaf 1 november is deze Bredase gevel van het kasteel van graaf Hendrik III van Nassau weer te bewonderen in de Philipsvleugel. De muur (2de kwart 16de eeuw) maakte deel uit van het stallencomplex van het kasteel, een van de vroegste gebouwen in de Italiaanse renaissance stijl in de Nederlanden. Hij is 20 m lang, 3,5 m breed en rijk versierd met zandstenen elementen (zuilen en bogen), ramen en deuren. De gevel maakt onderdeel uit van het nieuwe entreegebied van de Philipsvleugel die werd vormgegeven door Cruz en Ortiz, ook architecten van de vernieuwing van het hoofdgebouw.

De gevel werd zeer nauwkeurig gereinigd en gerestaureerd met steun van American Express.