27 november 2013 - 10:00

Sinds enige jaren schenkt het Rijksmuseum aandacht aan kunstenaars die hun inspiratie vonden in de collectie van het Rijksmuseum. Vanaf 12 december wordt werk van Frank Auerbach gepresenteerd. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse schilders sinds de Tweede Wereldoorlog.

Al sinds de opening biedt de collectie van het Rijksmuseum inspiratie voor generaties kunstenaars. Zo stond Vincent van Gogh in het openingsjaar 1885 uren in volle bewondering voor de Joodse Bruid van Rembrandt. Door de jaren heen heeft het Rijksmuseum beroemde kunstenaars op allerlei manieren geïnspireerd. Sinds enige jaren schenkt het Rijksmuseum aandacht aan kunstenaars die hun inspiratie vonden in de collectie van het Rijksmuseum met presentaties zoals Miro & Jan Steen en Anselm Kiefer en de Nachtwacht. Vanaf 12 december wordt werk van Frank Auerbach gepresenteerd. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse schilders sinds de Tweede Wereldoorlog en behoort tot de generatie van Francis Bacon en Lucian Freud. In het begin van de jaren 60 raakte Auerbach gefascineerd door de wijze waarop Rembrandt de werkelijkheid onomwonden wist te schilderen en daarmee tot de rauwe kern van zijn onderwerpen doordrong. Auerbach doet hetzelfde op geheel eigen wijze in de zes schilderijen uit deze periode die het Rijksmuseum nu presenteert. Op de Eregalerij gaan zij voor het eerst de dialoog aan met wereldberoemde late werken van Rembrandt.

Frank Auerbach: Rembrandt is a miraculous draftsman of life in motion […] and one of the first painters who really moved me. He never stopped being important to me.
(BBC Radio 4, 4 October 2013).

Met een ijzeren discipline werkte Auerbach iedere week op gezette tijden en vaak jaren achtereen aan zijn schilderijen. In een nauwgezette zoektocht naar de kern van het onderwerp werkt hij keer op keer verder op het resultaat van de vorige sessie. Hierdoor ontstonden werken met een haast sculpturale structuur van verf die doet denken aan de het late werk van Rembrandt. Voor Auerbach is dit echter geen doel op zich. Het impasto is voor hem slechts een bijproduct van de zoektocht naar de rauwe werkelijkheid.

Auerbach: Good paintings do attack fact from an unfamilliar point of view. They’re bound to look genuine and in someway rawly and actively repellent, disturbing and itchy and not right. ‘A Conversation with Frank Auerbach’, Frank Auerbach, exh. cat, Hayward Gallery, London 1978, p. 16

Frank Auerbach
Frank Auerbach (Berlijn, 1931) werd aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog door zijn ouders naar Engeland gestuurd. Sinds 1947 woont hij in Londen waar hij bekend staat als een obsessief werkende kunstenaar. In de keuzes van zijn onderwerpen beperkte hij zich tot zijn directe omgeving: portetten van slechts een paar bekenden, of de landschappen vlak bij zijn atelier in Camden. Hij geeft zelden interviews.

De tentoonstelling Ruwe Werkelijkheid is georganiseerd in samenwerking met Ordovas, Londen, waar deze in een andere samenstelling, van 4 oktober tot 1 december te zien is. De schilderijen van Frank Auerbach in deze tentoonstelling zijn afkomstig uit verschillende musea en particuliere verzamelingen.

In 2015 wordt in de Tate Modern in Londen een groot overzicht getoond van de kunstenaar.

De tentoonstelling Ruwe Werkelijkheid is onderdeel van de serie van het Rijksmuseum over de invloed van Hollandse Meesters op kunstenaars van later datum. Eerdere tentoonstellingen waren John Constable versus Jacob van Ruisdael (2007), Jan Steen & Miro (2010 ), Rembrandt & Degas (2011).

Lijst van werken:
Kabinet met werken van Frank Auerbach:
Primrose Hill, Spring Sunshine (1961-62/1964), Scottish National Gallery of Modern Art Edingburgh
The Sitting Room (1964-1965), Private Collection
Head of E.O.W. (1964), Private Collection, Europe
Head of E.O.W. II (1964), Private Collection, London
Primrose Hill, Summer Sunshine (1964), Arts Council Collection, Southbank Centre, London
Primrose Hill, Winter Sunshine (1962-1964), Private Collection, England

Kabinet met werken van Rembrandt:
De Staalmeesters (1662), Rijksmuseum
Zelfportret als Apostel Paulus (1661), Rijksmuseum
De Joodse Bruid (1665-69), Rijksmuseum
Titus in monniksdracht (1660), Rijksmuseum