Nieuw logo voor het Rijksmuseum

22 augustus 2012 - 9:30

Met een druk op de knop is vandaag het nieuwe logo van het Rijksmuseum onthuld aan het museumgebouw. Het logo maakt deel uit van de nieuwe huisstijl voor het Rijksmuseum welke is ontworpen door Irma Boom.

Het Rijksmuseum neemt afscheid van het oude logo dat 32 jaar geleden is ontworpen door Studio Dumbar. De presentatie van de nieuwe huisstijl vindt plaats in opmaat naar de heropening van het Rijksmuseum in april 2013. Irma Boom: ‘Mijn uitgangspunt is dat het Rijksmuseum een nationaal museum is met een internationale uitstraling. Het ontwerp is helder, krachtig en plaatst het museum in deze tijd.’

Nieuwe huisstijl

De nieuwe huisstijl van het Rijksmuseum omvat naast het nieuwe logo, een nieuw ontworpen letterfamilie en een kleurenpalet. De nieuwe letter, de Rijksmuseum genoemd, is speciaal voor het Rijksmuseum ontwikkeld door letterontwerper Paul van der Laan van bureau Bold Monday. Het kleurenpalet, het zogenaamde DNA van het Rijksmuseum, is gebaseerd op de topstukken uit de collectie en wordt toegepast op verschillende visuele uitingen.

Irma Boom

Van catalogi tot de bewegwijzering en van briefpapier tot affiches. Irma Boom is verantwoordelijk voor de vormgeving van alle uitingen in het nieuwe Rijksmuseum. Ze liet zich voor de vormgeving van de huisstijl onder andere inspireren door de diversiteit en schoonheid van de collectie en de nieuwe architectuur van Cruz y Ortiz Architecten.

Irma Boom is een internationaal ontwerper. Zij is bekend geworden door haar ontwerp van het SHV Thinkbook (1996). Haar werk wordt tentoongesteld en verzameld door o.a. het MOMA in New York, het Centre Pompidou in Parijs en Bijzondere Collecties van Universiteit van Amsterdam.