Tom de Kruif Geschiedenisleraar 2017

28 oktober 2017 - 16:57

Tom de Kruif, docent geschiedenis aan het Rijnlands Lyceum in Sassenheim, is uitgeroepen tot Geschiedenisleraar van het jaar 2017. Dat is vandaag bekendgemaakt aan de vooravond van de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum.

Tom de Kruif is innemend en toegankelijk. Hij beheerst het vak als geen ander. Historisch denken, historisch redeneren, oorzaak en gevolg, alles krijgt een plek in zijn les. Leerlingen ervaren proefondervindelijk dat geschiedenis gaat over grijze gebieden en nuances. Zij krijgen ruim baan om zelf verbanden te leggen met het heden. De jury waardeert Toms lef en bevlogenheid en vertrouwt hem de titel van geschiedenisleraar 2017 van harte toe.

Juryvoorzitter Martine Gosselink

Drie finalisten

Tom de Kruif geeft geschiedenis in de onder- en bovenbouw van vmbo-t tot en met 6 vwo van het Rijnlands Lyceum. Hij zal als titelwinnaar een jaar lang fungeren als ambassadeur van het Nederlandse geschiedenisonderwijs. De Kruif werd gekozen uit een shortlist van vijf geschiedenisleraren uit het voortgezet onderwijs in heel Nederland. Tot 28 oktober maakten nog drie finalisten kans op de titel. Naast De Kruif waren dat Michiel Broekema van het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand en Helene Kroon van het Van Lodenstein College in Amersfoort.

Prijzen

De winnaar:

  • De titel Geschiedenisleraar van 2017, ambassadeur van het geschiedenisonderwijs
  • Een dag meelopen op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
  • Bezoek aan het Rijksmuseum met een klas
  • Eigen lesvideo maken, onder begeleiding en met faciliteiten van de NTR

De twee andere finalisten:
Bezoek met een schoolklas aan het Nationaal Archief, met een op maat gesneden programma naar de wensen van de klas

Verkiezing

De verkiezing van de beste geschiedenisleraar wordt dit jaar voor de vierde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, in samenwerking met de NTR en het Nationaal Archief (sinds 2015). Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar als kandidaat aanmelden. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van de juryvoorzitter Martine Gosselink selecteerde uit de aanmeldingen vijftien docenten en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van vijf docenten waarvan videoportretten werden gemaakt. Uit deze shortlist werden de drie genomineerden gekozen en vervolgens de Geschiedenisleraar van het jaar. De winnaar is op 28 oktober bekend gemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Rijksmuseum, gepresenteerd door Dieuwertje Blok.

Achtergrond

Goed geschiedenisonderwijs gaat om het ontwikkelen van een historisch besef en om het kritisch leren leggen van verbanden tussen heden en verleden. Een goede geschiedenisleraar is daarom een docent die leerlingen uitdaagt met lessen waarin zij leren historische zaken in een context te plaatsen. De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum en het Nationaal Archief als cultureel-historische instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult. Vandaar hun gezamenlijk initiatief tot de verkiezing.