Volg Operatie Nachtwacht

Blijf op de hoogte van alle ins en outs over Operatie Nachtwacht.

Scantechnieken

De Nachtwacht wordt nu volledig gescand met een macro-röntgenfluorescentie scanner, kortweg: macro-XRF scanner. Onderzoeker Annelies van Loon vertelt hier voor SchoolTV hoe dit werkt en hoe het zal worden gebruikt bij het onderzoek naar de Nachtwacht.

Sorry, er zijn geen updates voor deze fase.

Duik in de Nachtwacht

Stap voorbij het rode koord, pak de hand van kapitein Frans Banninck Cocq, zoom in en laat je meevoeren in de wereld van De Nachtwacht.

Beleef de Nachtwacht

Maak Operatie Nachtwacht mee

Operatie Nachtwacht is het grootste onderzoek ooit naar de Nachtwacht. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van de nieuwste en meest geavanceerde technologie om te bepalen hoe het meesterwerk zo goed mogelijk kan worden behouden voor toekomstige generaties.

Het Rijksmuseum controleert continu de conditie van de Nachtwacht. Gebleken is dat er veranderingen optreden, zoals het wit uitgeslagen hondje rechtsonder op het schilderij. Om een beter begrip te krijgen van deze veranderingen start het Rijksmuseum een diepgaand onderzoek naar de algehele staat van het schilderij. Het onderzoek wordt uitgevoerd met de nieuwste en meest geavanceerde beeldtechnieken, zoals hoge-resolutiefotografie, macro-röntgenfluorescentie scanning en reflectie imaging spectroscopie en zeer geavanceerde computeranalyse. Hiermee kunnen we het schilderij minutieus in beeld brengen en niet alleen de oppervlakte van het schilderij onderzoeken, maar alle lagen van het schilderij bestuderen: van vernis tot doek. Het is meer dan 40 jaar geleden dat de laatste grote restauratie van de Nachtwacht plaatsvond, naar aanleiding van een aanval met messteken in 1975.

Voor het oog van het publiek
Komende zomer komt er om de Nachtwacht een glazen ruimte met bijzonder helder glas, ontworpen door de Franse architect Jean Michel Wilmotte. Hierdoor is het voor iedereen op de voet te volgen en blijft de Nachtwacht zichtbaar. Ook is het proces wereldwijd, via een digitaal platform, online te volgen.

Onderzoeksteam
In het Rijksmuseum is veel ervaring en kennis opgedaan met het restaureren van schilderijen van Rembrandt. Vorig jaar nog werd de restauratie van Rembrandts Marten & Oopjen afgerond. Het onderzoeksteam dat aan de Nachtwacht werkt bestaat uit meer dan 20 natuurwetenschappers, conservatoren, restauratoren en fotografen van het Rijksmuseum. Voor het onderzoek werkt het Rijksmuseum nauw samen met musea en universiteiten in binnen- en buitenland, onder wie de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Technische Universiteit Delft (TU Delft), Universiteit van Amsterdam (UvA), Amsterdam Universitair Medische Centra (UMC), Universiteit Antwerpen (UA) en National Gallery of Art, Washington DC. Voor het onderzoek werkt het Rijksmuseum nauw samen met musea en universiteiten in binnen- en buitenland.

De Nachtwacht
Het groepsportret van officieren en andere schutters van Wijk II in Amsterdam, onder leiding van kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburch, tegenwoordig bekend als De Nachtwacht is Rembrandts meest ambitieuze schilderij. Hij voltooide het in 1642 in opdracht van de schutters van het Amsterdamse Kloveniersgilde. Het is Rembrandts enige schuttersstuk en geroemd vanwege de levendige en gedurfde compositie, waarin de schutters niet alleen zijn geportretteerd, maar bovendien ‘in beweging’ zijn afgebeeld. De Nachtwacht is eigendom van de stad Amsterdam en vormt sinds 1808 het hoogtepunt van de collectie van het Rijksmuseum. De architect van het Rijksmuseum, Pierre Cuypers (1827-1921) ontwierp voor De Nachtwacht zelfs een eigen erezaal, waar het schilderij jaarlijks door meer dan 2,2 miljoen mensen wordt bewonderd.

2019 Jaar van Rembrandt
In 2019 is Het Jaar van Rembrandt ter gelegenheid van zijn 350ste sterfdag. Het Rijksmuseum presenteert twee grote tentoonstellingen als eerbetoon aan de grote meester. In de tentoonstelling Alle Rembrandts (15 februari-10 juni 2019) is voor het eerst in de geschiedenis de hele collectie Rembrandt-schilderijen, -tekeningen en -prenten van het Rijksmuseum in samenhang te zien. De tentoonstelling Rembrandt-Velázquez (11 oktober-19 januari 2020) toont de meester in internationale context en brengt Spaanse en Nederlandse topstukken uit de 17de eeuw met elkaar in dialoog.

Begunstigers en partners
AkzoNobel is hoofdsponsor van Operatie Nachtwacht.

Operatie Nachtwacht wordt mogelijk gemaakt door The Bennink Foundation, PACCAR Foundation, Piet van der Slikke & Sandra Swelheim, American Express Foundation, Familie De Rooij, Het AutoBinck Fonds, Segula Technologies, Dina & Kjell Johnsen, Familie D. Ermia, Familie M. van Poecke, Henry M. Holterman Fonds, Irma Theodora Fonds, Luca Fonds, Piek-den Hartog Fonds, Stichting Zabawas, Cevat Fonds, Johanna Kast-Michel Fonds, Marjorie & Jeffrey A. Rosen, Stichting Thurkowfonds en het Nachtwacht Fonds.

Dankzij bijdragen van het Ministerie Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, de Gemeente Amsterdam, het Amsterdam Museum, founder Philips en hoofdsponsoren ING, de BankGiro Loterij en KPN kunnen jaarlijks ruim 2 miljoen mensen het Rijksmuseum en De Nachtwacht bezoeken.

De restauratie in 1975

Tickets met online korting

Koop nu je tickets voor het Rijksmuseum en beleef Operatie Nachtwacht live in het museum

  • Entree volwassene - € 20,00   € 19,00
  • Entree t/m 18 jaar - Gratis
  • Entree Museumkaart - Gratis
  • Entree CJP pas - € 10,00   € 9,00
  • Entree BankGiro Loterij VIP-kaart - Gratis
  • Ander geldig toegangsbewijs - Gratis

Praktische informatie

Waar
Nachtwachtzaal, tweede verdieping

Wanneer
Vanaf 8 juli start het onderzoek en is de Nachtwacht te zien in de glazen ruimte in de Nachtwachtzaal.

Openingstijden
Elke dag van 9 - 17 uur.

Meer informatie

Nachtwacht in de Rijksshop

De Nachtwacht inspireert al eeuwen andere kunstenaars en ontwerpers. In de webshop van het Rijksmuseum vind je de leukste cadeauartikelen met dit weergaloze meesterwerk.

Shop de Nachtwacht

Ontmoet het team

  • Schilderijen Restaurator

    Susan Smelt is schilderijen restaurator. Ze behaalde haar bachelor en master Kunstgeschiedenis (Universiteit Groningen) en een professioneel doctoraat in Conservering en Restauratie van Cultureel Erfgoed, specialisatie schilderijen (2012, Universiteit van Amsterdam). Tijdens en na haar restauratie opleiding heeft zij gewerkt bij Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL), het Mauritshuis en als zelfstandige. Vanaf 2014 heeft ze bij het Rijksmuseum aan verschillende projecten gewerkt, zoals het ontwikkelen van de Paint Sample Database en een gebruiksvriendelijk systeem om kleur accurate foto’s van verfdwarsdoorsneden te genereren. Daarnaast heeft zij aan het onderzoek en de restauratiebehandeling van Rembrandts huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit gewerkt. Momenteel werkt Susan als coördinator aan het technisch onderzoek en de restauratie behandeling van de Nachtwacht.

  • Hoofd Science

    Katrien Keune is PhD chemicus en hoofd afdeling Science van het Rijksmuseum in Amsterdam. Deze afdeling doet onderzoek naar de collectie van het Rijksmuseum in nauwe samenwerking met restauratoren, conservatoren en (technisch) kunsthistorici. Ze heeft ook een benoeming als universitair hoofddocent bij FNWI-UvA. Haar expertise ligt in verouderings- en degradatiestudies van pigmenten en olieschilderijen op micro- en moleculair niveau, met name gerelateerd aan pigment-bindmiddel interacties. Vanaf 2016 tot 2018 leidde ze het natuurwetenschappelijk onderzoek ter ondersteuning van de behandeling van de door Rembrandt geschilderde portretten Marten Soolmans en Oopjen Coppit. In het kader van Operatie Nachtwacht zal Keune verantwoordelijk zijn voor het verfmonster onderzoek en het natuurwetenschappelijk onderzoek.

  • Senior Scientist

    Rob Erdmann is Senior Scientist bij het Rijksmuseum in Amsterdam en bekleedt de Rijksmuseumleerstoel Conservering en Restauratie, in het bijzonder computationele materiaalkunde aan de Universiteit van Amsterdam vanaf 2014. Hiervoor was hij universitair docent aan de Universiteit van Arizona waar hij doceerde aan de opleidingen Materiaalkunde en Technologie en Toegepaste Wiskunde. Voordat hij werkzaam was binnen het vakgebied van cultureel erfgoed, werkte hij aan computationele materiaalkunde (multi-schaalmodellen), digitale beeldbewerking en machine automatisering voor het ontwerpen van nieuwe materialen en materiaalverwerking. Momenteel richt hij zich op toegepaste data science en microstructurele analyse om gigantische multimodale datasets van kunstobjecten te beheren, verwerken en zichtbaar te maken. Daarnaast is hij betrokken bij het technisch onderzoek naar de Nachtwacht, waar hij verantwoordelijk is voor het dataverkeer en de computationele beeldvorming.

  • Natuurwetenschappelijk Onderzoeker

    Annelies van Loon is natuurwetenschappelijk onderzoeker bij het Rijksmuseum en het Mauritshuis. Ze is zowel opgeleid als scheikundige (MA) aan de Universiteit van Amsterdam en als schilderijen restaurator bij Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL), waarnaar ze zich vervolgens heeft gespecialiseerd in materiaal analyse, verouderings- en degradatieprocessen van schilderijen van Oude Meesters. In 2008 promoveerde zij met haar promotieonderzoek getiteld ‘Color changes and chemical reactivity in seventeenth-century oil paintings’. Vanaf 2012 tot 2016 was Annelies projectleider van het door NWO gesubsidieerde ‘Science4Arts PAinT Project’, een onderzoek naar de interacties tussen metaalzepen en bindmiddelen. Ze was ook hoofdonderzoeker van het ‘REVISRembrandt Project’ over de ontwikkeling en toepassing van imaging technieken naar de schildertechniek van Rembrandt in zijn late periode. Tijdens Operatie Nachtwacht zal zij verantwoordelijk zijn voor het scannen van het schilderij met macro-XRF.

  • Junior Natuurwetenschappelijk Onderzoeker

    Francesca Gabrieli is junior natuurwetenschappelijk onderzoeker bij de afdeling Science bij het Rijksmuseum. Zij behaalde haar bachelor Scheikunde (2009) en haar master in Fysische Chemie (2011), gevolgd door een PhD aan de Universiteit van Perugia en CNR-ISTM. Vanaf 2016 tot 2018 was zij postdoc fellow imaging science bij de National Gallery of Art in Washington DC, waar Francesca gericht heeft op het ontwikkelen van reflectance imaging technieken voor de bestudering van verschillende kunstobjecten. In het kader Operatie Nachtwacht, zal Francesca verantwoordelijk zijn voor de zichtbare (VIS) tot nabij infrarood (NIR) spectroscopische beeldtechnieken.

  • Junior Natuurwetenschappelijk Onderzoeker

    Victor Gonzalez is junior natuurwetenschappelijk onderzoeker bij de afdeling Science van Rijksmuseum. Hij is betrokken bij de analyse van materialen en technieken van schilderijen van Oude Meesters, waarbij hij zich richt op historische anorganische pigmenten. Victor behaalde zijn PhD Scheikunde aan de Universiteit Pierre-et-Marie-Curie en Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France, Parijs en was hierna voor één jaar werkzaam als post-doc bij de TU Delft. In het kader van Operatie Nachtwacht, zal Victor onderzoek doen naar de Nachtwacht met behulp van imaging technieken en zal hij zich daarnaast richten op het pigmentgebruik van Rembrandt met behulp van synchrotron-straling.

  • Fotograaf

    Carola van Wijk werkt sinds 2007 als fotograaf bij het Rijksmuseum. Ze is zowel verantwoordelijk voor de fotografie van schilderijen en 3d objecten als de vastlegging van restauratie behandelingen. Samen met Henni van Beek is zij auteur van de handleiding voor 2d objecten voor het Rijksmuseum. Carola is tevens een van de initiatoren van de handleiding voor 3d objecten. Deze handleiding werd in 2017 gepubliceerd tijdens de 2and3D Photography conferentie, Amsterdam (2017). Ze heeft nauw samengewerkt met auteurs en curatoren van verscheidene publicaties. In het kader van Operatie Nachtwacht zal zij werken aan verschillende fotografische technieken.

  • Fotograaf

    Henni van Beek werkt vanaf 2007 als fotograaf bij ‘Prentenkabinet Online’, Rijksmuseum. Samen met Carola van Wijk is hij auteur van de handleiding voor 2D objecten voor het Rijksmuseum en is betrokken bij de invoering van de richtlijnen voor 2d digitalisering, als leidraad voor alle fotografie in het museum. Hij geeft advies over in het scannen of fotograferen van papieren erfgoed. Hij geeft Daarnaast geeft hij cursussen over digitaliseren en het beoordelen van scans aan nieuwe medewerkers bij het Nationaal Archief. Henni is betrokken bij verschillende fotografische werkzaamheden bij Operatie Nachtwacht. In het kader van Operatie Nachtwacht zal hij werken aan verschillende fotografische technieken.

  • Fotograaf

    Rik Klein Gotink studeerde aan ARTEZ, Enschede. Daarvoor studeerde hij twee jaar Natuurkunde aan de Universiteit Twente. Met deze combinatie heeft Rik verschillende tools in het fotografisch proces ontwikkeld. Vanaf 1992 is Rick zich geleidelijk aan gaan richten op fotografie van cultureel erfgoed voor verschillende musea en instituten, waaronder het Kröller-Müller Museum, het Stedelijk Museum en Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Vanaf 2010 tot 2016 werkte hij als freelance fotograaf aan het ‘Bosch Research and Conservation Project’. Sinds 2005 werkt Rick parttime als fotograaf voor het Rijksmuseum. In het kader van Operatie Nachtwacht zal hij werken aan verschillende fotografische technieken.

  • Hoofd Schilderijen Restauratie

    Petria Noble is hoofd Schilderijen Restauratie bij het Rijksmuseum sinds 2014. Ze studeerde Kunstgeschiedenis en Restauratiekunde aan de Universiteit van New York. Voordat ze werkzaam was bij het Rijksmuseum heeft ze achttien jaar bij het Mauritshuis in Den Haag gewerkt waarbij zij restauratiebehandelingen aan verschillende schilderijen van Rembrandt heeft uitgevoerd. Petria heeft uitgebreid over de materiële aspecten van Rembrandts schilderijen in wetenschappelijk tijdschriften gepubliceerd. In 2016-2018 was zij verantwoordelijk voor de restauratiebehandeling van Rembrandts huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit. In het kader van Operatie Nachtwacht is zij verantwoordelijk voor de restauratie behandeling van de Nachtwacht.

  • Schilderijen Restaurator

    Lisette Vos is schilderijen restaurator bij het Rijksmuseum. Zij studeerde in 2010 af aan de Universiteit van Amsterdam waar zij de master en post-master in Conservering en Restauratie van Cultureel Erfgoed, specialisatie schilderijen, behaalde. Voor de heropening van het Rijksmuseum in 2013 is Lisette betrokken geweest bij speciale projecten, onder meer het opspannen van twee grootformaat was-hars bedoekte schilderijen, waaronder het grootste vrij hangende schilderij aanwezig in het Rijkmuseum: De slag bij Waterloo (J.W. Pieneman). In 2014 maakte Lisette onderdeel uit van het onderzoeksproject ‘From Isolation to Coherence: an Integrated Technical, Visual and Historical Study of 17th and 18th Century Dutch Painting Ensembles’ bij de Technische Universiteit Delft en het Rijksmuseum. Sinds 2019 neemt Lisette deel in verschillende projecten binnen het internationale Conserving Canvas Initiative van de Getty Foundation, waarbij overdracht en uitbreiding van kennis en praktische vaardigheden op het gebied van structurele behandelingen van schilderijen op doek centraal staat. Naast het uitvoeren van restauraties, conserverende behandelingen en onderzoek van schilderijen heeft Lisette (praktische) ervaring op het gebied van collectiemanagement en preventieve conservering. Binnen Operatie Nachtwacht zal Lisette betrokken zijn bij het technisch onderzoek en de restauratie behandeling van de Nachtwacht.

  • Schilderijen Restaurator

    Esther van Duijn is schilderijen restaurator en onderzoeker. Ze specialiseerde zich in de restauratiegeschiedenis van schilderijen in Nederland en heeft daar uitgebreid over gepubliceerd. Ze studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht (1991-1996) en schilderijenrestauratie aan de Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL) in Maastricht (1998-2003). In 2013 promveerde zij met haar promotieonderzoek getiteld ‘All that glitters is not gold. The depiction of gold-brocaded velvets in fifteenth- and early sixteenth-century Netherlandish paintings’. Als restaurator heeft ze gewerkt aan zeventiende en negentiende eeuwse schilderijen, variërend van Van Goyen tot Van Gogh. In 2016 werkte ze met Jan Piet Filedt Kok samen aan een artikel (gepubliceerd in ‘Burlington Magazine’) aan de restauratiegeschiedenis van de Nachtwacht.

  • Schilderijen Restaurator

    Anna Krekeler is opgeleid als schilderijen restaurator aan de Hochschule für Bildende Künste, Dresden waar ze in 2007 afstudeerde. Vanaf 2007 is zijn werkzaam als schilderijen restaurator bij het Rijksmuseum. Ze focust zich voornamelijk op de schildertechnieken van Nederlandse schilders uit de zeventiende eeuw, waaronder Johannes Cornelis Verspronck en Pieter de Hooch. In het kader van de tentoonstelling ‘Late Rembrandt’ (2015) deed Anna onderzoek naar de schildertechnieken van werken uit Rembrandts late periode en droeg daarnaast bij aan de bijbehorende catalogus. Ze is betrokken geweest bij het scannen van verschillende schilderijen van Rembrandt met behulp van macro-XRF, waaronder het Joodse Bruidje, de Staalmeesters en Claudius Civilis. Anna is momenteel betrokken bij het technisch onderzoek en de restauratie behandeling van de Nachtwacht.

  • Schilderijen Restaurator

    Giulia Sara de Vivo volgde haar restauratieopleiding aan Istituto Centrale per il Restauro, Rome (2007) en aan Universita’della Tuscia, Viterbo (2012). Vanaf 2015 is Giulia werkzaam bij het Rijksmuseum waarbij zij zich richt op technisch onderzoek en niet-destructieve analytische technieken. In 2012-15 werkte ze bij de Vaticaanse Musea. Daarvoor werkte ze aan de Umayyad wandschilderingen in het badhuis Qusayr Amra, Jordanië (2012) en als zelfstandige. Momenteel is zij betrokken bij het technisch onderzoek naar de Nachtwacht.

  • Schilderijen Restaurator

    Ige Verslype studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht en is opgeleid als schilderijen restaurator bij Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL), Maastricht. Ze liep stage bij Straus Center for Conservation and Technical Studies, Harvard Art Museums in Cambridge (MA) en is sinds 2004 werkzaam als schilderijen restaurator bij het Rijksmuseum. Sinds 2013 neemt zij deel aan het interdisciplinair onderzoeksproject ‘From Isolation to Coherence: an Integrated Technical, Visual and Historical Study of 17th and 18th Century Dutch Painting Ensembles’. Als onderdeel van dit project werkt zij momenteel aan haar promotieonderzoek dat de technische ontwikkelingen van wandschilderingen betreft. Ige heeft voor de tweede bestandscatalogus zeventiende-eeuwse schilderijen in het Rijksmuseum technisch onderzoek gedaan naar Rembrandts schilderijen en heeft aan verschillende schilderijen van Rembrandts leerlingen gewerkt. In het kader van Operatie Nachtwacht is ze betrokken bij het technisch onderzoek en de restauratie behandeling van de Nachtwacht.

  • Junior Restaurator Schilderijen

    Laura Raven is junior restaurator schilderijen. Na de bachelor Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (2011), behaalde zij aan dezelfde universiteit haar master en professioneel doctoraat Conservering en Restauratie van Cultureel Erfgoed, specialisatie schilderijen (2016). In de laatste twee jaar van haar opleiding liep zij stage bij Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL), het Rijksmuseum en de Lunder Conservation Center, Smithsonian American Art Museum in Washington DC, US. In 2016-2017 was zij betrokken bij het technisch onderzoeksproject ‘Matthijs Maris at work’ waar zij ook een bijdrage leverde aan de bijbehorende publicatie. In het kader van Operatie Nachtwacht onderzoekt Laura sinds 2018 alternatieve methoden voor het verwijderen van vernissen.

  • Junior Schilderijen Restaurator

    Nienke Woltman is afgestudeerd van de opleiding Conservering en Restauratie van Cultureel Erfgoed, specialisatie schilderijen, aan de Universiteit van Amsterdam in 2012 en werkt sinds 2013 als junior restaurator schilderijen bij het Rijksmuseum. Ze is verantwoordelijk voor de conditiebepaling en behandeling van schilderijen uit de collectie van het Rijksmuseum die als bruikleen worden uitgeleend aan andere museale instellingen in binnen- en buitenland. Nienke heeft restauraties en materiaal-technisch onderzoek uitgevoerd van schilderijen van Colijn de Coter, Jan van Goyen, Aert de Gelder, George Hendrik Breitner en Fernand Khnopff. Ze zal meewerken aan het technisch onderzoek en de restauratie behandeling van de Nachtwacht.

  • Hoofd afdeling Beeldende Kunst

    Gregor J.M. Weber studeerde kunstgeschiedenis aan de universiteiten van Keulen, Aken en Utrecht. Zijn dissertatie (1987) behandelt Nederlandse kunsttheorie uit de 17de eeuw. Van 1994 tot 2004 was Weber conservator Italiaanse schilderkunst bij de Gemäldegalerie Alte Meister in Dresden en van 2004 tot 2009 werkte hij als directeur van de Gemäldegalerie in het Duitse Kassel. Sinds 2009 is hij hoofd beeldende kunst van het Rijksmuseum. Hij werkte als docent bij verschillende instellingen, waaronder de universiteit van Bamberg in Duitsland, die hem benoemde tot ‘honorair hoogleraar’ in 2005. Zijn academische publicaties beslaan een breed terrein en gaan over kunsttheorie, iconografie en stilistische analyses van kunst uit de streken ten noorden en ten zuiden. Hij organiseerde diverse tentoonstellingen over de 16de- tot 18de-eeuwse schilderkunst, waaronder vier tentoonstellingen over Rembrandt: in Kassel 'Rembrandt im Kontrast. Die Blendung Simsons und der Segen Jakobs' (2005/2006), 'Rembrandts landschappen' (2006, in samenwerking met de Lakenhal, Leiden), 'Rembrandt-Bilder. Die historische Sammlung der Kasseler Gemäldegalerie' (2006) en in Amsterdam 'Late Rembrandt' (2015, met Jonathan Bikker in samenwerking met de National Gallery, London). Hij neemt deel aan de stuurgroep van Operatie Nachtwacht en is betrokken bij het kunsthistorisch onderzoek naar de Nachtwacht.

  • Conservator onderzoek

    Jonathan Bikker werkt sinds 2001 bij het Rijksmuseum en is vanaf 2006 conservator onderzoek. Hij studeerde Kunstgeschiedenis aan de McMaster-Universiteit aan Queen’s University, Canada. Bij de afdeling Beeldende Kunst werkt hij voornamelijk als auteur en hoofdredacteur aan een serie van catalogi over Noord-Nederlandse schilderijen uit de zeventiende eeuw. Daarnaast heeft hij bijdragen geleverd aan tentoonstellingscatalogi van het Rijksmuseum. Hij is de auteur van ‘Marten en Oopjen: Twee monumentale portretten van Rembrandt’ (2016) en van ‘Rembrandt: Biografie van een Rebel’ (2019). Hij is momenteel betrokken bij het kunsthistorisch onderzoek naar de Nachtwacht.

  • Hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst

    Pieter Roelofs is hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst van het Rijksmuseum en gespecialiseerd in 17de-eeuwse Nederlandse schilderkunst. Als tienjarige hield hij zijn eerste spreekbeurt over Rembrandt. De kunst van de grootste Hollandse meester liet hem vervolgens niet meer los. Hij volgde de Lerarenopleiding Tekenen en Handvaardigheid en studeerde Kunstgeschiedenis in Nijmegen en Amsterdam. Roelofs werkte aan uiteenlopende tentoonstellingen in binnen- en buitenland en publiceert en doceert regelmatig over een breed scala aan kunsthistorische onderwerpen. Momenteel maakt hij deel uit van de begeleidingscommissie van de Nachtwacht-restauratie en is hij betrokken bij het kunsthistorisch onderzoek naar het schilderij.

  • Hoogleraar op Rijksmuseumleerstoel

    Erma Hermens bekleedt de Rijksmuseumleerstoel Atelierpraktijken en Technische Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, Kunstgeschiedenis, Faculteit Geesteswetenschappen. Daarnaast is zij senior onderzoeker Technische Kunstgeschiedenis bij het Rijksmuseum. Hiervoor was zij universitair hoofddocent Technische Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Glasgow, Schotland waar zij het masterprogramma Technische Kunstgeschiedenis heeft opgezet. Erma heeft uitgebreid in dit onderzoeksveld gepubliceerd en heeft vele conferenties (mede) georganiseerd. Ze coördineerde het onderzoeksproject ‘Matthijs Maris at work’ en de bijbehorende boekpublicatie. Ze is momenteel betrokken bij het technisch kunsthistorisch onderzoek naar de Nachtwacht.

Geef om de Nachtwacht

Help ons om Operatie Nachtwacht mogelijk te maken.

Doneer nu

57

aantal donaties

Lang Leve Rembrandt

Dat ook anno 2019 de Nachtwacht nog steeds velen inspireert en als voorbeeld dient bleek bij de open uitnodiging om werk in te sturen voor de tentoonstelling Lang Leve Rembrandt.

Meer over Lang Leve Rembrandt

Van wie is de Nachtwacht?

Sinds het einde van de negentiende eeuw hangt in de eregalerij van het Rijksmuseum het beroemdste werk van Rembrandt. Het schilderij is echter niet in het bezit van het Rijksmuseum. Lees hier van wie de Nachtwacht is.

Meer lezen

Begunstigers en partners

Zonder onze begunstigers en partners is het onmogelijk om Operatie Nachtwacht uit te voeren.

Meer informatie