Geschiedenisleraar 2018

Heb jij de beste geschiedenisleraar? Het Rijksmuseum is op zoek naar hem of haar!

Napoleon Portret van Napoleon I Bonaparte, Luigi Rados, naar Giovanni Battista Bosio, 1812Voor het vijfde jaar op rij kiest een vakjury, onder leiding van Martine Gosselink (hoofd afdeling Geschiedenis), de beste geschiedenisleraar van het land. Leraren die als geen ander hun vak verstaan en met hun kennis en enthousiasme leerlingen inspireren. Leraren die leerlingen uitdagen heden en verleden met elkaar te verbinden. Deze leraren willen wij in de spotlight zetten voor hun bijdrage aan het vak geschiedenis.

Top 6 Geschiedenisleraar 2018 bekend

De zoektocht naar de beste geschiedenisleraar begon in maart van dit jaar. Scholieren, directies en collega’s stuurden op verzoek van het Rijksmuseum meer dan honderd formulieren in waarin ze een leraar voordroegen.

Zes toptalenten uit het voortgezet onderwijs zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar van het jaar.

De zes genomineerden zijn:

  • Marcel Heilig. Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep
  • Jikkemien Kuijpers. SG Newton, Hoorn
  • Dennis Nolden. Adriaan Roland Holstschool, Bergen
  • Sara Lisa Straathof. Edith Stein College, Den Haag
  • Jan de Vries. Liemers College, Zevenaar
  • Stijn de Wit. IJburg college, Amsterdam

Juryvoorzitter Martine Gosselink: De juryleden hebben 15 mooie lessen gevolgd. Iedereen is unaniem onder de indruk van het niveau. De jury let op verschillende perspectieven: de les, de context van de school, verhalen van de leerlingen, collega’s en directie. En vanzelfsprekend de visie van de leraar op het vak geschiedenis.

De jury maakt eind augustus de top drie bekend.

De verkiezing

De verkiezing van de beste geschiedenisleraar wordt dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief (sinds 2015). Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van de juryvoorzitter Martine Gosselink selecteerde uit de aanmeldingen 15 leraren en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van zes leraren waarvan videoportretten worden gemaakt. Uit deze shortlist worden de drie genomineerden gekozen.

Prijsuitreiking tijdens de Nacht van de Geschiedenis

De winnaar wordt bekend gemaakt op zaterdag 27 oktober, voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum in het bijzijn van de leerlingen van de genomineerden. De winnende leraar is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, maakt samen met Schooltv een lesvideo én mag met drie klassen naar het Rijksmuseum. Nummer twee en drie mogen met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.

De Jury

martine Martine GosselinkDe jury wordt voorgezeten door Martine Gosselink, hoofd van de afdeling Geschiedenis. Gosselink: Natuurlijk moeten we leren van het verleden. Hoe meer hoe beter. En niet enkel om tot de conclusie te komen: 'er is niets nieuws onder de zon’, maar ook om te handelen naar dat wat geschiedenis ons duidelijk maakt.












De jury bestaat daarnaast uit:

  • Anne Tabak, Euroclio en docent Humanities International School, Den Haag
  • Didy Pijpker, Leraar van het jaar 2017
  • Diede Schaafsma, leerling 5 VWO, Lek en Linge, Culemborg
  • Godfried van Run, programmamaker Andere Tijden, NTR/VPRO televisie
  • Hanneke Tuithof, lector vakdidactiek gammavakken Hogeschool Fontys en vakdidacticus UU
  • Huub Oattes, vakdidacticus Geschiedenis HVA
  • Irene Gerrits, directeur Collectie en Publiek Nationaal Archief
  • Jesper van der Most, leerling 5 VWO, Lek en Linge, Culemborg
  • Maria Holtrop, junior conservator Geschiedenis Rijksmuseum
  • Ton van der Schans, voorzitter Vereniging Geschiedenisleraren Nederland

In samenwerking met:

NTR en Nationaal Archief