Aan de slag met de collectie:
Twee vrouwen
Teisai Hokuba (vermeld op object), 1803
Een staande en een zittende vrouw in een vertrek voor een open geschoven shoji. Rechts een grote dichtgebonden zak, waarop het zegel van de dichtersvereniging Hokuba is verwerkt. Met twee gedichten.
- Soort kunstwerkprent, surimono
- ObjectnummerRP-P-1991-581
- Afmetingenblad: hoogte 134 mm x breedte 184 mm
- Fysieke kenmerkenkleurenhoutsnede; blinddruk; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Ontdek verder
Identificatie
Titel(s)
- Lente
- Haru (titel op object)
- Twee vrouwen
Serietitel(s)
- Negen toneelstukken voor amusement in de lente
- Harukyôgen kyû no maki (serietitel op object)
Objecttype
Objectnummer
RP-P-1991-581
Beschrijving
Een staande en een zittende vrouw in een vertrek voor een open geschoven shoji. Rechts een grote dichtgebonden zak, waarop het zegel van de dichtersvereniging Hokuba is verwerkt. Met twee gedichten.
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- Forrer 123
- Goslings 23
Vervaardiging
Vervaardiging
- prentmaker: Teisai Hokuba (vermeld op object), Japan
- dichter: Jakusôsha Hayanori (vermeld op object), Japan
- dichter: Teikinsha (vermeld op object), Japan
Datering
1803
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
kleurenhoutsnede; blinddruk; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Afmetingen
blad: hoogte 134 mm x breedte 184 mm
Toelichting
Een surimono is een luxe uitgevoerde prent waarop beeld met één of meerdere gedichten gecombineerd is. Bij het drukken van een surimono werd vaak gebruik gemaakt van dikker papier, blinddruk en metaal pigmenten, zoals koper- en zilverpoeder. De prenten werden vaak in opdracht van dichters gemaakt en als exclusief geschenk aan vrienden en relaties gegeven.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer J.H.W. Goslings, Epse
Verwerving
schenking 1991
Copyright
Herkomst
…; purchased from the dealer C.P.J. van der Peet Japanese Prints, Amsterdam, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1986;{Coll. cat. Goslings 1999, p. 20, cat. no. 23} by whom donated to the museum, 1991
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Teisai Hokuba
Two Women
Japan, Japan, Japan, 1803
Inscriptions
lower left, in red ink, rectangular seal of the block-cutter, reading: Kenkō Tora's chisel, no tō
Provenance
…; purchased from the dealer C.P.J. van der Peet Japanese Prints, Amsterdam, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1986;1Coll. cat. Goslings 1999, p. 20, cat. no. 23 by whom donated to the museum, 1991
Object number: RP-P-1991-581
Credit line: Gift of J.H.W. Goslings, Epse
Context
It is difficult to establish precisely what the idea behind the composition of this series was. As with so many surimono series of the early 19th century, women play a major role in the designs. The series seems to have been instigated by the circle of poets around Teikinsha, who also collaborated with Sori, Hokuba and others on the album Kyoka on the Gruel Spoon, Kyoka kayuzue, of 1804.2Suga, Chikuho, Kyoka shomoku shusei. Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1936), p. 46. The poet also appears on a Hokusai surimono for 1809.3Schmidt, Steffi and Setsuko Kuwabara, Surimono: Kostbare Japanische Farbholzschnitte aus dem Museum für Ostasiatische Kunst, Berlin. Berlin: D. Reimer, 1990, p. 45.
For other designs from this series (of nine designs?), see:
Garyo ume4Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 108.
A shamisen teacher5Forrer, Matthi, Surimono/egoyomi. Dusseldorf: Ukiyo-e Galerie Herbert Egenolf, 1978, p. 27.; Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 123.
Two courtesans, one in bed, the other by a screen6Mirviss, Joan B. and John T. Carpenter, The Frank Lloyd Wright Collection of Surimono. New York: Weatherhill; Phoenix, Ariz.: Phoenix Art Museum, 1995, p. 140.
A woman drying a large sakebowl with a towel held by another woman7Narazaki, Muneshige (ed.), Hizo //Ukiyoe = ukiyoe// taikan, vol. 8. Tokyo: Kodansha, 1989, p. 45.
A woman seated by a brazier showing a book to a standing courtesan8Narazaki, Muneshige (ed.), Hizo //Ukiyoe = ukiyoe// taikan, vol. 8. Tokyo: Kodansha, 1989, p. 45.
- all with Teikinsha as the poet in the far left position.
The artist
Biography
Teisai Hokuba (1771-1844) was a pupil of Katsushika Hokusai. He used the art-name Teisai. There also seems to have been a Hokuba II.
Entry
Two women by a large cloth bag. One of them sits on the floor, holding a wooden plaque inscribed with the word 'Spring', Haru.
Spring, Haru, from the series Nine Plays for Spring Amusement, Harukyogen kyu no maki.
The inscription on the wooden plaque is taken here as indicating the title of the print. The cloth wrapped around the large package is decorated with a large stylised horse in reserve, shaped as a personal seal often used by Hokuba, 'horse' being ba in Japanese.
The print has the dating 'New Year of the Boar', I no hatsu haru, i.e, 1803. The four holes near the left edge indicate that this print was bound together by an earlier collector.
Two poems by Jakusosha Hayanori and Teikinsha [Fude no Ayahito, a judge of the Honchoren, died in his fifties in 1813].9Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 8.
Issued by the Honchoren(?)
Signature reading: Hokuba ga
Block-cutter: Kenko Tora
Literature
M. Forrer, Surimono in the Rijksmuseum Amsterdam, Leiden 2013, no. 123
Citation
M. Forrer, 2013, 'Teisai Hokuba, Two Women, Japan, 1803', in Surimono from the Goslings Collection in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200467471
(accessed 9 December 2025 15:44:05).Footnotes
- 1Coll. cat. Goslings 1999, p. 20, cat. no. 23
- 2Suga, Chikuho, Kyoka shomoku shusei. Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1936), p. 46.
- 3Schmidt, Steffi and Setsuko Kuwabara, Surimono: Kostbare Japanische Farbholzschnitte aus dem Museum für Ostasiatische Kunst, Berlin. Berlin: D. Reimer, 1990, p. 45.
- 4Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 108.
- 5Forrer, Matthi, Surimono/egoyomi. Dusseldorf: Ukiyo-e Galerie Herbert Egenolf, 1978, p. 27.; Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 123.
- 6Mirviss, Joan B. and John T. Carpenter, The Frank Lloyd Wright Collection of Surimono. New York: Weatherhill; Phoenix, Ariz.: Phoenix Art Museum, 1995, p. 140.
- 7Narazaki, Muneshige (ed.), Hizo //Ukiyoe = ukiyoe// taikan, vol. 8. Tokyo: Kodansha, 1989, p. 45.
- 8Narazaki, Muneshige (ed.), Hizo //Ukiyoe = ukiyoe// taikan, vol. 8. Tokyo: Kodansha, 1989, p. 45.
- 9Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 8.











