Aan de slag met de collectie:
Bedelaar met houten been
anoniem, ca. 1625 - ca. 1700
Hij staat op het rechterbeen en leunt op twee krukken; het pijnlijk vertrokken gelaat is naar rechts gewend. Over een kapje draagt hij een grote pelgrimshoed, waarvan de opgeslagen rand een schelp tegen twee kruiselings geplaatste pijlen vertoont. Zijn haveloze, niet geheel definieerbare kleding bestaat o.a. uit een buis met gerafelde mouwen en dito broek. Aan het been zit een afgezakte kous en aan de voet een muil. Om zijn nek hangt een grote tas, waarvan de inhoud door een gat naar buiten steekt; om het middel een riem, waaraan een messchede(?).
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-1955-19
- Afmetingentotaal: hoogte 13,1 cm, hoogte 12,5 cm x breedte 5,5 cm x diepte 3,5 cm
- Fysieke kenmerkenbuxushout
Ontdek verder
Identificatie
Titel(s)
- Bedelaar met krukken en een houten been
- Bedelaar met houten been
Objecttype
Objectnummer
BK-1955-19
Beschrijving
Hij staat op het rechterbeen en leunt op twee krukken; het pijnlijk vertrokken gelaat is naar rechts gewend. Over een kapje draagt hij een grote pelgrimshoed, waarvan de opgeslagen rand een schelp tegen twee kruiselings geplaatste pijlen vertoont. Zijn haveloze, niet geheel definieerbare kleding bestaat o.a. uit een buis met gerafelde mouwen en dito broek. Aan het been zit een afgezakte kous en aan de voet een muil. Om zijn nek hangt een grote tas, waarvan de inhoud door een gat naar buiten steekt; om het middel een riem, waaraan een messchede(?).
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- beeldhouwer: anoniem, Zuidelijke Nederlanden
- beeldhouwer , Frankrijk
- naar prent van Jacques Callot (naar)
Datering
ca. 1625 - ca. 1700
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
buxushout
Afmetingen
- totaal: hoogte 13,1 cm
- hoogte 12,5 cm x breedte 5,5 cm x diepte 3,5 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Verwerving
aankoop 1955
Copyright
Herkomst
…; from the dealer Brimo de Laroussilhe, Paris, Ffrcs 23,500 (fl. 7,335), to the museum, 1955
Documentatie
Jaarverslag Rijksmuseum (1955), p. 15.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous, , after Jacques Callot
Beggar with Crutches and a Wooden Leg
Southern Netherlands, France, c. 1625 - c. 1700
Technical notes
Carved in the round.
Condition
Minor damage to the hat. The bottom segment of the left crutch has been replaced. The plinth has split, with a section missing in back. A second plinth has been glued to the underside for additional reinforcement.
Provenance
…; from the dealer Brimo de Laroussilhe, Paris, Ffrcs 23,500 (fl. 7,335), to the museum, 1955
Object number: BK-1955-19
Entry
The composition of this boxwood statuette of a beggar is based on an etching by Jacques Callot (1592-1635) in his highly popular series from 1622-23, entitled Les Gueux – more accurately, a mirror-image version by an anonymous copyist was used (RP-P-1903-A-23877). At the time of its acquisition, Leeuwenberg cited stylistic grounds to attribute the statuette to the Amsterdam woodcarver Albert Vinckenbrinck (1605-1664).1Verslagen der Rijksverzamelingen van geschiedenis en kunst 1955, p. 15. Support for this attribution came from two old sales catalogues listing boxwood reliefs and statuettes purportedly carved by the sculptor after etchings by Callot.2Sale collection Pieter Locquet (Amsterdam), 22 September 1783, nos. 102, 103; sale collection J.A. Brentano (Amsterdam), 3 April 1822, no. 32. See D. Franken, ‘Albert Jansz Vinckenbrinck’, Oud Holland 5 (1887), pp. 73-92, esp. p. 90, nos. 26-28. Halsema-Kubes wrongly states that prints by Jacques Callot were listed in Vinckenbrinck’s estate inventory, see W. Halsema-Kubes, ‘Kleinplastiek van Albert Jansz. Vinckenbrinck’, Bulletin van het Rijksmuseum 39 (1991), pp. 414-25, esp. p. 415. In 1991, Halsema-Kubes nevertheless repudiated this attribution as unfounded.3W. Halsema-Kubes, ‘Kleinplastiek van Albert Jansz. Vinckenbrinck’, Bulletin van het Rijksmuseum 39 (1991), pp. 414-25, esp. p. 415. Vinckenbrinck’s figures display recognizable, somewhat unwieldy corporeal types, very unlike the well-proportioned, far more slickly executed beggar. The figure also bears no signature, while as far as can be ascertained Vinckenbrinck applied his monogram or name to all of his carvings without exception (cf. BK-15435; BK-KOG-2486; BK-2011-47).
Callot’s genre figures were much loved well into the nineteenth century in France, Germany and the Netherlands, where they formed a popular source of inspiration for engravers, painters and sculptors. Ivory-carved variants of the present Beggar with Crutches and a Wooden Leg also exist, likely made in the first quarter of the eighteenth century in Dresden.4Cf. Catalogus van de 26e Oude Kunst- en Antiekbeurs der Vereniging van Handelaren in Oude Kunst in Nederland, Delft 1974, p. 169 (ill.); A. Julius, Jean Cavalier och några andra elfenbenssnidare: Studier i elfenbensplastik i Sverige, Uppsala, 1926, plate 15 (ill. top left); U. Arnold, W. Schmidt et al., Barock in Dresden: Kunst und Kunstsammlungen unter der Regierung des Kurfürsten Friedrich August I. von Sachsen und Könings August II. von Polen gennant August der Starke 1694-1733 und des Kurfürsten Friedrich August II. von Sachen und Könings August III. von Polen 1733-1763, exh. cat. Essen (Villa Hügel) 1986, no. 572; J. Kappel, Bauern, Händler, Komödianten und andere Leute: Die Sammlung barocker Elfenbeinfigürchen im Grünen Gewölbe zu Dresden, exh. cat. Bielefeld (Museum Huelsmann) 2002, nos. 31 and 33; sale Paris (Christie’s), 23 April 2013, no. 196. Another ivory inspired by a print from Le Gueux, representing a beggar with his arm in a sling, is preserved at the Musée des Beaux Arts in Lyon, and is localized in the ivory-carving centre of Dieppe and dated to the last quarter of the eighteenth century.5Lyon, Musée des Beaux-Arts, inv. no. L 377. As far as can be ascertained, the Amsterdam statuette is the only boxwood version. The Rijksmuseum acquired the piece from a Paris dealer in 1955. This provenance, in combination with the style and the material used, indicates a date of origin in the second half of the seventeenth century and a manufacture in France or the Southern Netherlands, where a predilection for such meticulously carved cabinet sculptures in boxwood is known to have existed. Contrary to Leeuwenberg’s surmise,6Verslagen der Rijksverzamelingen van geschiedenis en kunst 1955, p. 15 and J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 194. there is no reason to believe that the mirror-image copy of Callot’s etching from which the sculptor worked was printed in the Northern Netherlands.7With thanks to Marijn Schapelhouman.
Bieke van der Mark, 2025
Literature
J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 252, with earlier literature; W. Halsema-Kubes, ‘Kleinplastiek van Albert Jansz. Vinckenbrinck’, Bulletin van het Rijksmuseum 39 (1991), pp. 414-25, esp. pp. 414-15
Citation
B. van der Mark, 2025, 'anonymous or , Beggar with Crutches and a Wooden Leg, Southern Netherlands or France, c. 1625 - c. 1700', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200115904
(accessed 7 December 2025 01:32:10).Footnotes
- 1Verslagen der Rijksverzamelingen van geschiedenis en kunst 1955, p. 15.
- 2Sale collection Pieter Locquet (Amsterdam), 22 September 1783, nos. 102, 103; sale collection J.A. Brentano (Amsterdam), 3 April 1822, no. 32. See D. Franken, ‘Albert Jansz Vinckenbrinck’, Oud Holland 5 (1887), pp. 73-92, esp. p. 90, nos. 26-28. Halsema-Kubes wrongly states that prints by Jacques Callot were listed in Vinckenbrinck’s estate inventory, see W. Halsema-Kubes, ‘Kleinplastiek van Albert Jansz. Vinckenbrinck’, Bulletin van het Rijksmuseum 39 (1991), pp. 414-25, esp. p. 415.
- 3W. Halsema-Kubes, ‘Kleinplastiek van Albert Jansz. Vinckenbrinck’, Bulletin van het Rijksmuseum 39 (1991), pp. 414-25, esp. p. 415.
- 4Cf. Catalogus van de 26e Oude Kunst- en Antiekbeurs der Vereniging van Handelaren in Oude Kunst in Nederland, Delft 1974, p. 169 (ill.); A. Julius, Jean Cavalier och några andra elfenbenssnidare: Studier i elfenbensplastik i Sverige, Uppsala, 1926, plate 15 (ill. top left); U. Arnold, W. Schmidt et al., Barock in Dresden: Kunst und Kunstsammlungen unter der Regierung des Kurfürsten Friedrich August I. von Sachsen und Könings August II. von Polen gennant August der Starke 1694-1733 und des Kurfürsten Friedrich August II. von Sachen und Könings August III. von Polen 1733-1763, exh. cat. Essen (Villa Hügel) 1986, no. 572; J. Kappel, Bauern, Händler, Komödianten und andere Leute: Die Sammlung barocker Elfenbeinfigürchen im Grünen Gewölbe zu Dresden, exh. cat. Bielefeld (Museum Huelsmann) 2002, nos. 31 and 33; sale Paris (Christie’s), 23 April 2013, no. 196.
- 5Lyon, Musée des Beaux-Arts, inv. no. L 377.
- 6Verslagen der Rijksverzamelingen van geschiedenis en kunst 1955, p. 15 and J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 194.
- 7With thanks to Marijn Schapelhouman.











