Getting started with the collection:
Monkey Pushing over a Lacquered Tray
Yanagawa Shinegobu (mentioned on object), 1812
Een aap heeft een lakstandaard omgegooid en de snoepjes liggen nu op de grond. In de voet staan de cijfers 1,3,4,6,8,12. Dit zijn de korte maanden uit het aapjaar 1812. Met één anoniem haiku gedicht.
- Artwork typeprint, surimono, egoyomi (kalenderblad)
- Object numberRP-P-1991-631
- Dimensionsheight 137 mm x width 185 mm
- Physical characteristicsnishikie, with metallic pigments and blindprinting
Identification
Title(s)
Monkey Pushing over a Lacquered Tray
Object type
Object number
RP-P-1991-631
Description
Een aap heeft een lakstandaard omgegooid en de snoepjes liggen nu op de grond. In de voet staan de cijfers 1,3,4,6,8,12. Dit zijn de korte maanden uit het aapjaar 1812. Met één anoniem haiku gedicht.
Inscriptions / marks
collector's mark, recto, stamped
Part of catalogue
Catalogue reference
- Goslings 72
- Forrer 174
Creation
Creation
print maker: Yanagawa Shinegobu (mentioned on object), Japan
Dating
1812
Search further with
Material and technique
Physical description
nishikie, with metallic pigments and blindprinting
Dimensions
height 137 mm x width 185 mm
Explanatory note
Een surimono is een luxe uitgevoerde prent waarop beeld met één of meerdere gedichten gecombineerd is. Bij het drukken van een surimono werd vaak gebruik gemaakt van dikker papier, blinddruk en metaal pigmenten, zoals koper- en zilverpoeder. De prenten werden vaak in opdracht van dichters gemaakt en als exclusief geschenk aan vrienden en relaties gegeven. Een egoyomi is een kalender prent, waarop de aanduiding voor de maanden verstopt zit in het ontwerp. Vaak werden egoyomi net als surimono in eigen beheer uitgegeven en aan vrienden kado gedaan. In Japan gebruikte men tot 1873 een maankalender, waarbij de volgorde van de lange en de korte maanden jaarlijks varieerde. Omdat er maar een klein aantal uitgevers kalenders mocht maken, waren particulier uitgeven kalender prenten tegen de regels van de overheid. Om deze regels te omzeilen werden de kalendergegevens verstopt in het prentontwerp.
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Credit line
Gift of J.H.W. Goslings, Epse
Acquisition
gift 1991
Copyright
Provenance
…; collection Catherine Ball (collector's mark);…; purchased from the dealer Hotei Japanese Prints, Leiden, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1986;{Coll. cat. Goslings 1999, p. 37, cat. no. 72} by whom donated to the museum, 1991
Documentation
- Roger S. Keyes, ‘The Van Reed Surimono Album’, The Stanford Museum 3 (1974), p. 9.
- Jan H. Willem Goslings, ‘Calendar prints: egoyomi and surimono’, Andon 4 (1990) no. 40, p. 105-109. no. 7.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
Yanagawa Shinegobu
Monkey Pushing over a Lacquered Tray
Japan, 1812
Inscriptions
stamped: lower right, in black ink, with mark of Catherine Ball
Provenance
…; collection Catherine Ball (collector's mark);…; purchased from the dealer Hotei Japanese Prints, Leiden, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1986;1Coll. cat. Goslings 1999, p. 37, cat. no. 72 by whom donated to the museum, 1991
Object number: RP-P-1991-631
Credit line: Gift of J.H.W. Goslings, Epse
Context
While most surimono were commissioned by poets for distribution among their friends, in this instance it is the designer, Shigenobu, who participated in the custom. This print and RP-P-1958-548 by Gakutei are examples of designers distributing their own prints.
In addition to the print catalogued here, a similar example dating from 1819 is known, featuring the popular hero Kintaro holding a hare by its ears with one hand, the numerals for the short months indicated on a fan in his other hand. It also features an unsigned poem, apparently by Shigenobu himself.2Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 156.
The artist
Biography
Yanagawa Shigenobu (1787?–1833) was Katsushika Hokusai's pupil and son-in-law. He used the art-names Yanagawa and Reisai. In the 1820s, he moved to Osaka, where he continued designing prints.
Entry
A monkey pushes over a lacquered serving tray on a high foot, takatsuki, the sweets that had been laid out on it falling to the floor.
Apparently, this surimono was issued by the designer who also provided the poem, thus being a variant on the practise of poets acting as amateur designers. The numerals for the short months of the New Monkey Year 1812, 1, 3, 4, 6, 8 and 12, appear in gold on the foot of the serving tray.
One anonymous haiku poem, apparently by Yanagawa Shigenobu, the designer of the print.
Issued by the designer
Signature reading: Yanagawa hitsu
Literature
M. Forrer, Surimono in the Rijksmuseum Amsterdam, Leiden 2013, no. 174
Citation
M. Forrer, 2013, 'Yanagawa Shinegobu, Monkey Pushing over a Lacquered Tray, Japan, 1812', in Surimono from the Goslings Collection in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200467501
(accessed 9 December 2025 15:35:42).Footnotes
- 1Coll. cat. Goslings 1999, p. 37, cat. no. 72
- 2Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 156.